En bussjåfør - en bussjåfør – det er et yrke med godt humør

Linda Amundsen. Trikkefører og tillitsvalgt i Oslo Sporveiers Arbeiderforening, Fagforbundet. (Foto: Linda Amundsen)

18. mars er bussførerdagen

15.03.2024 av Linda Amundsen
Sist oppdatert: 22.03.2024

Gratulasjoner i anleding bussførerdagen 18. mars fra av kollega og trikkefører Linda Nøkleby Amundsen. Hun er nestleder for Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet Oslo og tillitsvalgt og medlem i Oslo Sporveiers Arbeiderforening, Fagforbundet.

Blide og glade folk

Vi kjenner alle til barnesangen om en bussjåfør. Jeg minnes selv min barndoms bussjåfører som kjørte nydelige knallrøde rutebusser mellom Stavern og Larvik. De var blide og hjelpsomme og tok seg tid til å vente på fru Hagen som alltid kom for seint til bussavgangen. Men hun hadde jo mista mannen sin, så alle tok litt hensyn til henne. Slik at små barn som meg selv kunne sitte og studere den fine lille papirbilletten jeg hadde fått, eller dra nådeløs i stoppsnora som hang langs vinduene på bussen.

Jeg kjenner mange flere bussførere i dag, som kollega og fagforeningskamerat i Oslo Sporveiers Arbeiderforening, Fagforbundet. Og selv om arbeidshverdagen til bussførere er blitt betraktelig tøffere og hardere, er bussjåførene like blide og de er like glade i jobben sin.

Står midt i kaoset

Denne vinteren har busskaoset i Oslo preget avisoverskriftene i alle landets aviser. Årsaken har vært alt fra klimaforandringer, feil ladeinfrastruktur til feilkjøp av busser. Det eneste som har vært konstant er at ingen vet hvem som egentlig er ansvarlig for situasjonen Oslo har havna i. Og midt oppe i dette står bussførerne våre.

Vi er veldig stolte av den jobben bussførerne har gjort under vinterkaoset i Oslo. Og uten dem og deres fagkunnskap hadde det nok vært en enda tristere vinter vi hadde hatt å se tilbake på.
De har på de verste dagene stått med en havarert buss og gjort sitt ytterste for å veilede passasjerer videre på sin ferd, eller forklare at ferden er over av hensyn til alles sikkerhet.
Det er bussførerne som har stått i krigen i dette kaoset. Fått kjeft og tatt imot frustrasjon til videregåendeskole elever, som risikerer å miste karakter i fag hvis de ikke rekker skolen. Fra syke mennesker som ikke rekker legetimen de har venta på i 7 måneder. Eller fra arbeidsfolk som ikke rekker jobben sin som sykepleier eller kanskje også trikkefører.

Anbud er ikke bærekraftig

Vi i Fagforbundet har ropt varsko om dette i mange år allerede. Å organiserer bussdrifta i Oslo gjennom anbud fører til en ansvarspulverisering som gjør at det er vanskelig å si hvem som har ansvar for hva. Fagkompetansen til førerne blir ikke tatt med når nye busser skal bestilles eller hvordan alvorlige avvik som i vinter skal håndteres.

Anbudets natur ligger i å presse prisen på tjenestene til et minimum samtidig som det skapes et virvar av administrasjon for å kontrollere, bøtelegge og dobbeltkontrollere. Det massive byråkratiet gjør at raske avgjørelser som burde vært tatt i løpet av en time ender opp med en saksgang på flere måneder, fordi endring av dekktype medfører søknader og deretter tidkrevende anskaffelses prosesser. Dette er ikke en modell som er bærekraftig om vi skal ha kollektivtrafikk i Oslo som er driftssikker gjennom alle årstidene.

Uredde tillitsvalgte

Våre tillitsvalgte i bussklubben har gjort en formidabel jobb for medlemmene denne vinteren. De har turt å heve stemmen om at det er anbud som har ført oss frem til dit vi er i dag, og satt egenregi på dagsorden i pressa og i politikken. Vi er stolte av å ha dem i fagforeninga vår!
Derfor hyller vi alle bussførere i dag. Uten dere og deres uvurderlige innsats denne vinteren ville Oslos innbyggere kjent enda mer på konsekvensene av anbud. Takk skal dere ha fra oss alle.

Gratulerer så mye med dagen alle bussførere!