Bedre med buss uten anbud

Miljan Zdravkovic er bussfører, og nestleder i bussklubben i Oslo Sporveier Arbeiderforening, Fagforbundet (OSA) (Foto: Foto: Miljan Zdravkovic)

Vinterkaos fikk fart i egenregidebatten.

08.02.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 09.02.2024

Tusenvis av arbeidsfolk kom seg ikke på jobb, eller strandet, da vinteren kom og bussene sto i Oslo. Oslo Sporveier Arbeiderforening, Fagforbundet (OSA) har lenge jobbet for at bussene, i likhet med t-bane og trikk, igjen skal drives av kommunen selv. OSA har benyttet anledningen til å snakke om fordelene med drift i egenregi og var godt synlig i mediebildet, både lokalt og nasjonalt. Vi har spurt bussfører, og nestleder i bussklubben i OSA, Miljan Zdravkovic, om hvorfor han mener det er viktig at bussen ikke er på anbud.

Viktig å sikre medbestemmelse

- For at bussdriften skal være et godt arbeidssted for førere, og for at vi skal klare å rekruttere inn nye førere for fremtiden, er det viktig at vi sikrer medbestemmelse og påvirkning av egen arbeidshverdag. At kommunen driver bussene selv, uten anbud, gjør at vi ansatte har bedre muligheter å komme med vår erfaring og kunnskap når nye busser skal kjøpes inn. Det gjør også at vi kan på påvirke vår egen hverdag bedre, sier Miljan Zdravkovic.

- Jeg mener også at dagens anbudsregime undergraver trepartssamarbeidet, og det blir lengre mellom bussførerne, oss tillitsvalgte og de som fatter beslutninger. Det synes jeg er feil, sier Miljan.

Bedre demokratisk kontroll

- En ting som sjeldent nevnes er at anbud fører til ansvarspulverisering. Egenregi gjør at politikerne og innbyggerne får bedre muligheter til å påvirke busstilbudet, enn dagens system. I dag er alle bussruter knyttet opp i ulike anbud. Det gjør at endringer og justeringer av dagens drift ikke kan skje før anbudsperioden er over, forteller bussføreren.

Viktig å vise hva vi mener

-  Vi i bussklubben i OSA jobber aktivt i media, og ovenfor politikere, med å vise hvordan byen får mer kvalitet og sikkerhet ved å drive i egenregi, sier Zdravkovic.

- Snøkaoset har vist oss at bussanbud er sårbart og lite fleksibelt. Hadde denne vært egenregi mener vi at man ville hatt større frihet til å tilpasse og justere bussdriften. Jeg håper at politikerne kommer til fornuft, slik at kommunen i framtiden driver bussvirksomheten på egen hånd uten anbud, avslutter Miljan Zdravkovic, nestleder i bussklubben i OSA.