Regjeringa setter ned kvinneutvalg

På høy tid å ta kvinners arbeidshelse på alvor, mener Fagforbundet.

På høy tid å ta kvinners arbeidshelse på alvor, mener Fagforbundet. (Foto: Jan Lillehamre)

På kvinnedagen kunngjorde statsminister Jonas Gahr Støre at regjeringa skal sette ned et utvalg om kvinners arbeidshelse. – Dette er en stor seier for Fagforbundet som lenge har tatt til orde for at vi trenger et utvalg som ser på kvinners arbeidshelse, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet.

08.03.2024 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 18.03.2024

Det var under NRKs Nyhetsmorgen at statsminister Støre kom med nyheten.

Kvinnene er sliterne

– Vi setter nå ned et eget utvalg for å få mer kunnskap, og ikke minst se på hvilke tiltak for kan se for oss, for å redusere forskjellene og bedre det som er knyttet til kvinners arbeidshelse, fortalte Støre.

Fagforbundets leder sier det er på høy tid at vi tar kvinners arbeidshelse på alvor.

Mette Nord, leder i Fagforbundet, mener sykehustalen inneholder mange viktige grep
Mette Nord, leder i Fagforbundet. (Foto: Fagforbundet)

– Det er kvinner som er sliterne i dagens arbeidsliv. Mange har tøffe fysiske, men også psykiske belastninger i jobben sin, mye ubekvem arbeidstid og deltidsarbeid, sier Nord.

Kvinners arbeidsdeltakelse har stor betydning for økonomien

Forslaget om et utvalg som skal se på arbeidshelse i et kjønnsperspektiv kom opp i rapporten til kvinnehelseutvalget, «Den store forskjellen – Om kvinners helse og betydningen av kjønn for helse”. Der satt Ingvar Skjerve, som er rådgiver i Fagforbundet Yrkesseksjon helse og sosial.

– Betydninga av kvinners arbeidsdeltakelse er så stor, for økonomien som helhet, for likestilling og den enkelte kvinnes økonomi og velferd. Kvinneutvalget må særlig se på de sammenhengene som har med kvinner, arbeid og helse å gjøre, sier Skjerve i dag.

SV fulgte senere opp forslaget og fikk det inn i revidert nasjonalbudsjett.

Foreslår et eget utvalg om kvinners arbeidshelse

Bakgrunn:

• Kvinner jobber mer midlertidig arbeidsforhold, mer deltid, lavere lønn (og dermed pensjon), høyere sykefravær og annet fravær. 86 prosent av minstepensjonistene er kvinner.
  • Det kjønnsdelte arbeidsmarkedet gir i tillegg en stor likelønnsutfordring, hvor det arbeidet kvinner typisk utfører systematisk lønnes lavere enn det arbeidet menn typisk utfører.
  • I kvinne-arbeidsplasser er man mer utsatt for vold, trusler om vold og belastningsskader. Langt flere kvinner enn menn blir uføre i løpet av livet og langt færre kvinner enn menn får innvilget yrkesskade.