Dette klarer vi sammen!

Leder i faggruppa for helsefagarbeidere og hjelpepleiere, Oscar Aaslund Hovin

Fremtiden møtes best med samarbeid på tvers, nysgjerrighet og vilje til å utvikle - alt til det beste for de som trenger hjelpa vår!

05.03.2024 av Oscar Aaslund Hovin
Sist oppdatert: 06.03.2024

Hvorfor er du så glad, Oscar? Jo, jeg er glad for at Fagforbundet har fått gjennomslag for mye politikk i regjeringens nasjonale helse- og samhandlingsplan. Rekruttere og beholde fagfolk, satse på lærlinger, bedre kvaliteten i yrkesfaglig fordypning, utvide Tørn-prosjektet og legge til rette for bedre oppgavedeling i hele helsesektoren.

De siste 13 månedene har vist oss at vi har en regjering som er enige med oss i ganske mye. Da helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol la frem nasjonal helse- og samhandlingsplan sist uke, var all tvil visket bort: Hele laget er løsningen. Retningen er lagt - nå gjenstår det at alle parter følger opp det som regjeringen mener er riktig.

Vi bør være stolte over de mange gjennomslagene vi har fått - ikke bare i nasjonal helse- og samhandlingsplan, men også i helsepersonellkommisjonens rapport.

Ingen enkel jobb

Arbeidsgiverne våre må bli bedre på å rekruttere og beholde personell med riktig kompetanse. Vi høster som vi sår, har flere sagt tidligere. Allerede for ett år siden manglet landet 2700 helsefagarbeidere, hjelpepleiere og omsorgsarbeidere, ifølge NAVs Bedriftsundersøkelse. Mens mangelen på sykepleiere har gått ned fra 2022, har mangelen på fagarbeidere økt.

I tillegg til å tilby flere hele og faste stillinger, tror jeg at denne mangelen hadde kunne ha vært langt lavere om fagarbeidere hadde fått utnyttet og utviklet kompetansen man allerede har. Arbeidet med å rekruttere og beholde fagfolk er ikke enkel. Man trenger også gode arbeidsmiljø og vilkår som gjør at folk blir i jobben over tid.

Avlastning har ikke vært nøkkelen

Jeg jobber til daglig i en hjemmesykepleietjeneste for alvorlig syke barn og unge. Da jeg begynte, var det kun sykepleiere og vernepleiere ansatt. I dag har vi ulike yrkesgrupper i vår avdeling. Helsefagarbeidere, barsel- og barnepleier, ergoterapeut, vernepleier og sykepleiere som jobber side om side for å gi best mulige tjenester til barna og familiene som trenger oss. Vi er der vi er i dag takket være samarbeid på tvers av yrkesgrupper, nysgjerrighet og vilje til å utvikle.

Vi trenger å komme oss bort fra tanken om at en yrkesgruppe skal avlaste en annen for å få jobben gjort. Når alt kommer til alt, er vi her sammen for å gjøre en jobb for de av våre innbyggere som trenger oss. Dette fordrer samarbeid - hele laget skal jobbe sammen.

Når sykehusene igjen har begynt å se verdien av dyktige fagarbeidere, er det noe som forplikter. For meg er det en stor bekymring når jeg hører at flere fagarbeidere på sykehus settes til arbeid på postkjøkken og skyllerom. Det er et problem og en trussel mot pasientsikkerheten at det kastes bort uvurderlig fagarbeiderkompetanse til vask av bekken og smøring av brødskiver.

Viktig grunnlag for fremtiden

«Du vet det. Jeg var ikke like flink i jobben min da jeg var nyutdanna i -91. Utdanninga mi ga meg et grunnlag som jeg har bygd videre på gjennom de siste 30 åra som har gjort at jeg er der jeg er i dag.»., sa en hjelpepleier til meg for en tid tilbake. Oversatt til to ord: Livslang læring.

Når regjeringen nå har gitt Helsedirektoratet i oppdrag å finne ut hvordan man kan legge til rette for systematisk, standardisert og dokumenterbar kompetanseutvikling for fagarbeidere, er dette en stor seier fagarbeidere. Ingen helsefagarbeidere, hjelpepleiere eller omsorgsarbeidere er ferdige den dagen autorisasjonen kommer. Alle starter med et kompetansegrunnlag, og grunnlag er til for å bygge videre på.

Grunnlaget vi nå legger, er viktig for fremtiden. Det er viktig at vi som fagarbeidere er med å krever vår plass ved bordet der avgjørelsene tas. Gjør vi ikke det, ender vi opp med at vurderinger av vår reelle kompetanse tas av andre yrkesgrupper.

Det er også positivt at regjeringen anbefaler å vurdere nye forsøk med Y-veien ved at helsefagarbeidere, hjelpepleiere og omsorgsarbeidere kan komme inn på sykepleier- og vernepleierutdanning på bakgrunn av sitt yrke. Det bør være mulig.

Jeg tror det kommer til å gå bra

Regjeringen har lagt et godt grunnlag for at vi skal møte fremtida på en god måte. Vi kan være uenig, men det endrer ikke faktum. Vi har allerede kommet langt, men har fortsatt en vei å gå for å ruste oss best mulig.

Helsefagarbeidere, hjelpepleiere og omsorgsarbeidere er bare en av mange veldig yrkesgrupper som er viktige for å skape en helhet. Helsesekretærer, leger, renholdere, helsefagarbeidere, sykepleiere, vernepleiere, sosionomer, aktivitører, psykologer, post- og matverter, portører og ernæringskokker. Vi trenger alle.

Vet du hva? Jeg tror det kommer til å gå bra, så lenge vi samarbeider på tvers av yrkesgrupper, er nysgjerrige og bidrar med vår kompetanse og erfaring til å utvikle oss. Dette klarer vi - sammen.

Heia oss!