Ny opplæringslov høsten 2024

Ny opplæringslov

Ny opplæringslov (Foto: Mostphotos)

Stortinget har vedtatt ny opplæringslov som vil tre i kraft fra skolestart høsten 2024. Fagforbundet ønsker en skole der praktisk og erfaringsbasert læring basert på mesterlæretradisjonen vektlegges, og som sikrer like muligheter for alle.

20.02.2024 av Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst
Sist oppdatert: 22.02.2024

Kunnskap er makt, og derfor har lik rett til utdanning alltid vært et sentralt krav for fagbevegelsen. Hele laget rundt  elevene i skolen må styrkes, blant annet med flere fagarbeidere.

Hvem kan være ansatt skolen?

Loven har følgende kompetansekrav for å være ansatt i skolen; § 17-1.Krav om kompetanse i skolen; Kommunen og fylkeskommunen skal sørgje for rett og nødvendig kompetanse i skolen.

Det blir viktig med lokale drøftinger med skoleeier hvis det er ulik forståelse om hvilken kompetanse er rett og nødvendig på din skole. Det viktig å huske;  regjeringen har som mål om å styrke hele laget rundt eleven.

Du kan lese hele loven her

Krav om relevant kompetanse i undervisningsfag

§17-4 krever at kommunen og fylkeskommunen skal sørge for at de som er ansatt i lærarstilling, har relevant kompetanse i de fagene de skal undervise i. Om andre enn lærere skal ansettes i lærarstillinger, kan de hjelpe til i opplæringen, men de skal ikke ha ansvaret for opplæringen. I slike tilfeller må kommunen og fylkeskommunen skal sørge for at de ansatte får nødvendig veiledning av kollegaer i lærarstilling.

I drøftingsmøtene må man lokalt komme til enighet om hvordan man praktisk skal legge til rette for denne veiledning som man kan ha krav på etter § 17-6 Bruk av anna personale i opplæringa enn dei som er tilsett i lærarstillingDet er skoleeier som skal sørge for at de ansatte får den nødvendig veiledning for å kunne hjelpe til i undervisningen.  Erfaringer fra våre medlemmer er at skoleeier ikke sørger for at man får nødvendig veiledning.

Fagforbundet mener;

Begrepet «Laget rundt eleven» forteller at det er mange ulike yrkesgrupper og ressurser som trengs for å skape den gode oppveksten for et barn. Alle ansatte er avhengig av andre for å gjøre en god jobb. Ulik kompetanse og erfaring skaper bedre forståelse for det enkelte barn. Skoleeier må anerkjenne de ansattes kompetanse og ta den i bruk

Fagforbundet viser til Hurdalsplattformen hvor regjeringen sier de vil styrke laget rundt eleven og den tverrfaglige innsatsen med blant anna kompetansen til barne- og ungdomsarbeidere, miljøarbeidere, miljøterapeuter og styrkt skolehelsetjenesten.

Den norske fellesskolen skal gjøre det mulig for alle elever å fullføre sitt utdanningsløp, og de skal oppleve å bli sett og hørt. Dette vil kreve at skolen har nok ansatte som ser den enkelte. Elevene skal kunne utvikle seg både sosialt og faglig.

Barn med særskilte behov må ha tilstrekkelig ressurser hele dagen og inkluderes i meningsfulle fellesskap; skolefritidsordningen (SFO) må inkluderes.

Tilpasset opplæring

Nytt kapittel 11 Tilpassa opplæring og individuell tilrettelegging. Skoleeier skal sørge for at opplæringen er tilpassa, slik at alle elever får et tilfredsstillende utbytte av opplæringen, for å sikre at alle elever får utviklet evnene sine og opplever mestring.

Det er kommunens og fylkeskommunens som skal sørge for at elevene får tilpasset opplæring, ny lov presiserer at tilpasset opplæring betyr at elevene skal få et tilfredsstillende utbytte av opplæringen uavhengig av funksjonsnivå, og at alle skal få utnyttet og utviklet evnene sine.

Du kan lese mer om tilpasset opplæring her

Fagforbundet mener;

Fagforbundet mener skolefritidsordningen (SFO) må omfatte og tilrettelegge for alle barn, og styrkes som arena for integrering, lek og læring. Barn og unge med særskilte behov må ha tilstrekkelige ressurser både på skolen og i SFO. Fagforbundet mener SFO-tilbudet må ha høy kvalitet i hele landet, og vi har som mål at bemanningen skal være tilfredstillende i hele åpningstiden.

Eleven har rett til personlig assistanse jf § 11-4.Personleg assistanse, for å kunne delta i opplæringa og få tilfredsstillende utbytte av ho. Dette er vedtak som skolen kan iverksette uten sakkyndig vurdering av PP-tjenesten.

Et av tiltakene skolen kan iverksette er å gi eleven personlig assistanse. Det kommer ikke fram i forskriften om hvem som defineres som personlig assistanse, og om tilbudet skal inkludere tiden i SFO.

Mange av elevene som har krav på tilpasset opplæring eller individuell tilrettelegging, trenger også medisinsk hjelp. Men det kommer ikke fram i forskriften om hvordan slik hjelp skal gjennomføres. Det finnes en veileder for håndtering av legemidler, men Fagforbundet mener denne veilederen må oppdateres. Det må komme tydeligere frem hva som er helsehjelp og hva som er praktisk bistand når det gjelder håndtering av legemidler i skole/SFO.

Fagforbundet håper den nye opplæringsloven vil gi eleve og ansatte en bedre skoledag.

Fagforbundets høringssvar