Konkurranseutsetting bekymrer

Frykter dårlige kår: Laila Irene Alvestad (t.v.) er hovedtillitsvalgt og Jalaja Seevaratnam er helsefagarbeider ved hjemmetjenesten Aksla-Ellingsøy i Ålesund kommune. De kjemper mot konkurranseutsettinga til det mørkeblå styret. (Foto: Fagforbundet Ålesund)

Mye er usikkert etter at det mørkeblå styret i Ålesund vedtok konkurranseutsetting av hjemmetjenesten.

17.01.2024 av Ingrid Wergeland
Sist oppdatert: 06.03.2024

I et leserinnlegg i Sunnmørsposten 3. januar skrev Amund Frøysa (94) at han «frykter for den kommunale hjemmetjenesten» som han er strålende fornøyd med. Frøysa forteller hvordan han har hatt behov for hjemmetjeneste etter at han ble rammet av hjerneslag. Han forstår ikke hvorfor kommunens dårlige økonomi skal løses gjennom konkurranseutsetting.

«Det trengs folk i det private næringsliv også, og jeg vil tro at disse koster det samme, om ikke mer, enn i kommunen. Hvordan han da vil spare er for folk flest uforståelig. Da forstår jeg ikke annet enn at det er tjenesten han vil redusere. Altså tilbudet til eldre og syke som trenger det.»
Ordføreren, Håkon Lykkebø Strand (27) fra Frp, svarte Frøysa i samme avis 10. januar: «Dette gjør vi ikke for å spare penger, men fordi vi ønsker å løfte kvaliteten og skape valgfrihet for våre eldre.»

Mye uavklart

– Vi håper i det lengste at konkurranseutsettinga blir avblåst, sier Laila Irene Alvestad (59). Hun er hovedtillitsvalgt for Fagforbundet i Ålesund. Nå jobber hun for å hindre privatisering av hjemmetjenesten i kommunen, men mye er uavklart.

– Skal de sette ut hele hjemmetjenesten, eller ønsker de bare flere tilbydere? Førsteinntrykket var hele hjemmetjenesten, men da vi leste ordførerens svar til den bekymra 94-åringen, ble vi usikre. I tillegg frykter vi at pensjonen, som også vurderes konkurranseutsatt, skal bli tatt over av private tilbydere.

Da vedtaket ble kjent, kontaktet Alvestad HR-sjefen i kommunen og minnet om at skifte av pensjonsleverandør først må drøftes med de tillitsvalgte og at hovedavtalen er klar på at de skal involveres om noe skal konkurranseutsettes.

– Da kommunedirektøren inviterte til informasjonsmøte om endrings-/omstillingstiltak i budsjettet for 2024, gjentok jeg det jeg hadde sagt om medvirkning i samtalen med HR-sjefen, sier Alvestad på en ustabil telefonlinje fra Ålesund. Hun kjører gjennom en undersjøisk tunnel, men budskapet er klart.

Frykter kompetansetap

– Vi er veldig bekymra. Privatisering av kommunale helsetjenester betyr ofte dårligere lønns-og pensjonsvilkår for de ansatte, nedbemanning, omstilling og at kompetansen i kommunen bygges ned. En privat bedrift kan plutselig trekke seg ut, men Ålesund kommune må fortsatt levere nødvendige tjenester til innbyggerne, og har de bygget ned den kommunale hjemmetjenesten, vil de slite med det.

Den tidligere barne- og ungdomsarbeideren har vært hovedtillitsvalgt siden 2011. Nå har hun hatt møter med kompetansesenteret, Fagforbundet på fylkes­nivå og Fagforbundet sentralt.
– Vi var tidlig ute med å kontakte kompetansesenteret, og har god støtte fra dem. Vi har vært involvert i en stor omfattende prosess med virksomhetsoverdragelse her tidligere, da vi slo sammen fem kommuner, men dette er jo noe litt annet.

Krever lik lønn for likt arbeid

Alvestad vet hva hun skal gjøre, om vedtakene om konkurranseutsetting blir stående:
– Vi skal i så fall kreve å være med i ad-hoc grupper som skal utrede mulig konkurranseutsetting og utarbeiding av eventuelt konkurransegrunnlag fra start. Privatisering kan føre til dårligere lønns-, pensjons-, og arbeidsvilkår for de ansatte, og det skal vi gjøre alt vi kan for å forhindre, lover hun.

Hovedavtalen er tydelig når det gjelder medvirkning.

– Blir vi ikke involvert slik vi skal, tvister vi. Vi må være på høgget, som vi sier her, avslutter Alvestad.

Les også kokeboka med råd mot konkurransesetting.