Kunstig intelligens - årets ord og ny EU-lov

CPU

CPU (Foto: Pixabay)

Kunstig intelligens (KI) får mye oppmerksomhet, og det med rette. Utviklingen har skjedd i et voldsomt tempo, og de mulige konsekvensene er mange, både positive og negative. På hjemmebane er "KI-generert" årets ord og på kontinentet er det omsider politisk enighet om regler knyttet til den nye teknologien.

14.12.2023 av Christian Danielsen
Sist oppdatert: 14.12.2023

Hvert år kårer Språkrådet «Årets ord» i samarbeid med professor ved Norges Handelshøyskole, Gisle Andersen. De tar for seg databaser med ord som har blitt brukt i media i løpet av året, og sammenligner disse med funn fra tidligere år.

KI-generert er "Årets ord" for 2023: «KI-generert» er årets ord i 2023 – NRK Vestland

Opprinnelig så det ut til at EU ikke ville enes om nye regler for bruk av kunstig intelligens. Men så snudde det, og etter et forhandlingsmaraton bak lukkede dører ble det til slutt en banebrytende politisk enighet om de nye reglene. Neste skritt er nå at forordningsteksten må formelt vedtas av Europaparlamentet og Ministerrådet.

Les mer om EUs KI-regler her (engelsk): Artificial Intelligence Act: deal on comprehensive rules for trustworthy AI | News | European Parliament (europa.eu)

Yrkesseksjonen og Fagforbundet som helhet har vedtatt politikk som favner kunstig intelligens. Medvirkning og forsvarlig bruk av kunstig intelligens skal fremmes i offentlig sektor og det skal opprettes et algoritmetilsyn.

LO IKT-konferansen har hatt kunstig intelligens som tema flere ganger, sist gang i høst.

Les hovedlinjene her: yka-hovedlinjer-2022-2025-enkeltsider-ferdig-enkeltsider.pdf (fagforbundet.no)

Les prinsipp- og handlingsprogrammet her: Prinsipp- og handlingsprogram | Fagforbundet