Ola - en helt vanlig uvanlig fyr

Filmskaper Ragnhild Nøst Bergem og hovedrolle Ola Henningsen

Filmskaper Ragnhild Nøst Bergem og hovedrolle Ola Henningsen (Foto: Emilie Storli)

Personer med utviklingshemming opplever ofte å bli snakket om av andre. Nå forteller Ola Henningsen sin egen historie!

12.10.2023 av Emilie Storli
Sist oppdatert: 15.12.2023

Siden 2014 har regissør Ragnhild Nøst Bergem arbeidet med en dokumentarfilm der vi får møte Ola Henningsen som er en helt vanlig, uvanlig fyr. Ola er 32 år og bor i landsbyen Vidaråsen i Sandefjord kommune. I landsbyen bor man sammen i ulike kollektiv og drifter landsbyen med eget bakeri, snekkerverksted, økologisk landbruk, butikk og barnehage. Ola har en utviklingshemming, og gjennom sin historie setter han to veldig viktige saker for Fagforbundet på agendaen, nemlig mangfold og inkludering i arbeids- og samfunnsliv.

Leder av studentprosjekten Aron Hagos og nestleder i Yrkesseksjon helse og sosial Helge Sporsheim (Foto: Emilie Storli)

På førpremieren i Oslo var nestleder i Yrkesseksjon helse og sosial, Helge Sporsheim, og leder av studentprosjektet, Aron Hagos til stede sammen med noen av Fagforbundets engasjerte tillitsvalgte.

- Dette er jo helt i kjernen av hva våre tillitsvalgte jobber for hver eneste dag - et inkluderende arbeidsliv, slår Sporsheim fast.

Debatt om arbeid og inkludering:

Etter filmen var det en viktig debatt om arbeidsinkludering der det blant annet ble pekt på at mennesker med utviklingshemming er en ressurs som arbeidslivet må ta i bruk i større grad. Det ble fremhevet at de ikke er en naturlig del av dagens arbeidsliv, og at det er noe man må forandre.

Øystein Spjelkavik, Hanne Islund og Trine Lise Sundnes i paneldebatt
Øystein Spjelkavik, Hanne Islund og Trine Lise Sundnes i paneldebatt (Foto: Emilie Storli)
I panelet deltok Trine Lise Sundnes, representant for Arbeiderpartiet i Arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget, Øystein Spjelkavik, seniorforsker ved Arbeidsforskningsinstituttet ved OsloMet, og Hanne Islund, daglig leder i arbeidsmarkedstiltaket OsloKollega Karriere.

- Vi deler optimismen som kom fra scenen om at dette er noe som bare kan bli enda bedre da våre tillitsvalgte oftere står i denne typen problemstillinger på egen arbeidsplass i dag enn før, forteller Sporsheim.

Fagforbundet anbefaler filmen

Filmen vant Gullruten for beste dokumentarfilm-regi og ble nominert til Amanda. Fagforbundets ledelse har også hatt gleden av å få se denne viktige filmen.

- Ola byr virkelig på seg selv, både sine styrker, men også sine sårbare sider. I filmen klarer han å sette fokus på blant annet likestilling- muligheten for alle til å delta i arbeids- og samfunnsliv, slik vi har vedtatt i eget prinsipp og handlingsprogram. Og hvor viktig dette er for enkeltmenneske. Hvor viktig det er for alle å bli sett, sa Helene Skeibrok, nestleder i Fagforbundet etter å ha kost seg med filmen på kino.

Fagforbundet anbefaler filmen om Ola - en helt vanlig uvanlig fyr til alle våre medlemmer som er interessert i mangfold og inkludering, og ikke minst – skikkelig fine historier.

- Fremtidens arbeidsliv er et inkluderende arbeidsliv, understreker Sporsheim.