Vi feirer nasjonale bibliotekdager 28. august - 3. september

illustrasjon norsk bibliotekforening

illustrasjon norsk bibliotekforening (Foto: Norsk bibliotekforening)

Bibliotekene er en av våre viktigste institusjoner. Denne uken feirer vi bibliotekene, og alle som jobber der. Takk for den viktige jobben dere gjør!

28.08.2023 av Heidi Anderssen-dukes
Sist oppdatert: 29.08.2023

Bibliotekene er både kultur, utdanning, demokratiarena, åpen møteplass, språkopplæring, integrering, folkehelse og en del av vår ytringsfrihetsstruktur. Fagforbundet organiserer både bibliotekarer og andre yrkesgrupper i bibliotek, som bidrar til å skape levende lokalsamfunn.

Bibliotekene er en av de kommunale tjenestene som innbyggerne er mest fornøyde med. Bibliotekene får tildelt stadig flere oppgaver, blant annet med digi-hjelp overfor innbyggere som ikke finner fram i digitale portaler eller med digitale verktøy. Bibliotekene arrangerer også kulturarrangement, debatter, forfattersamtaler og andre arrangement. På noen bibliotek kan man reparere klær, printe i 3D og lage musikk, podcast eller radio. Det er også kunstutstillinger i bibliotekene.

Våre bibliotekansatte medlemmer løser nye oppgaver med stort engasjement, og har bidratt til en enorm utvikling av denne arenaen. Vi feirer alle som jobber i bibliotek denne uka! Gratulerer, og tusen takk for den viktige jobben dere gjør!