Gikk opp 150.000 da kommunen overtok driften av sykehjemmet

Qendresa opplevde å gå opp hele 150.000 i lønn da Oslo kommune overtok driften av sykehjemmet ho jobbet på. (Foto: Lars Helgerud)

Da sjukehjemmet Qendresa jobbet på ble tatt over av Oslo kommune fra det private gikk hun opp 150.000 i lønn. Nå frykter hun alt kan gå tapt hvis Høyre vinner valget.

24.08.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 05.09.2023

Høyresiden lover en storstilt privatisering av helse- og omsorgstjenester hvis de kommer til makta ved kommunevalget. For våre medlemmer i sektoren vil det bety lavere lønn og dårligere pensjon.

Da kommunen overtok driften av Oppsalhjemmet gikk Qendresa og hennes kolleger opp alt fra 50 til 150.000 i lønn.

Grunnen til at Qendresa gikk opp så mye var fordi hun fikk utelling for fagbrevet sitt, noe hun ikke hadde fått av den private arbeidsgiveren.

Fagforbundet sier tydelig nei til privatisering av våre offentlige helsetjenester. Vi vet at 80 prosent av utgiftene på et sykehjem går til lønn og pensjon. Det er derfor det første som kuttes når de private tar over. Noen av våre medlemmer kan tape så mye som en million i pensjon hvis dette skjer. Dette kommer i tillegg til en lavere lønn.