Bruk stemmeretten, kjære tillitsvalgte!

Sara Shafighi, kommunalråd og 2. kandidat for Trondheim Arbeiderparti. Tidligere opplæringsansvarlig i Fagforbundet Trondheim. (Foto: BERRE/Morten W. Haugen)

Om få dager stenger valgurnene. Jeg håper inderlig at du sikrer deg muligheten til å bruke stemmeretten din og at du vil være med å forme ditt lokalsamfunn. En klisjé? Det er uansett helt sant. Den 11. september kan du være med å bestemme hvordan din kommune og fylkeskommune skal styres, skriver Sara Shafighi, tidligere opplæringsansvarlig i Fagforbundet Trondheim, kommunalråd og 2. kandidat for Trondheim Arbeiderparti.

23.08.2023 av Av Sara Shafighi, kommunalråd og 2. kandidat for Trondheim Arbeiderparti. Tidligere opplæringsansvarlig i Fagforbundet Trondheim.
Sist oppdatert: 08.09.2023

Om få dager stenger valgurnene. Jeg håper inderlig at du sikrer deg muligheten til å bruke stemmeretten din og at du vil være med å forme ditt lokalsamfunn. En klisje? Det er uansett helt sant. Den 11. september kan du være med å bestemme hvordan din kommune og fylkeskommune skal styres.

Lokalvalget gir oss alle en unik mulighet til å påvirke beslutninger som har direkte innvirkning på våre liv. Arbeidsplasser, skoler, sykehjem, barnehager og mye mer. Det kan for eksempel dreie seg om lønnen, pensjonen og arbeidsvilkårene dine, som i Oslo kommune. Etter å ha tatt et privat sykehjem tilbake i kommunal egenregi, sikret de en solid lønnsøkning for de ansatte. Det er et resultat av et tydelig rødgrønt styre i Oslo.

Eller hvordan vi i Trondheim, med Arbeiderpartiet i front, har gått foran med seriøsitetskrav i byggebransjen. Og hvordan vi aktivt, også gjennom min tid i formannskap og bystyre, har brukt vår påvirkningskraft og makt på å løfte frem de lavtlønte yrkene.

Nasjonalt har Ap- og Sp-regjeringen også tatt flere store grep som har betydning for arbeidsfolk lokalt. Pensjon fra første krone, lovfestet rett til heltid og dobling av fagforeningsfradraget, er gode eksempler.

Fagforbundet og LO kjemper for medlemmenes rettigheter i arbeidslivet. Da er det naturlig at vi bruker tid og energi på å støtte partier som drar i riktig retning for arbeidstakere landet rundt.

En påminnelse til arbeidskollegaer: Din stemme teller!

Det er en viktig oppgave å engasjere flere til å bruke stemmeretten. Det kan du gjøre ved å gi en ekstra påminnelse til dine kollegaer under lunsjpausen om å oppsøke stemmelokalene. Jeg håper at du og dine ikke havner i samme statistikk som de over 800 000 menneskene som ikke brukte stemmeretten ved siste valg. Her er det min generasjon, den yngre garde, som kommer dårligst ut i statistikken.

I tillegg er innbyggere med minoritetsbakgrunn, særlig førstegenerasjons innvandrere som meg, for dårlige til å oppsøke stemmelokalene. Her har vi alle en jobb å gjøre for å informere de rundt oss om høstens lille, men ekstremt viktige oppdrag. Det er enkelt å stemme ved lokalvalg. Du trenger legitimasjon, og du må ha bodd i Norge i minst 3 år.

Husk at du ikke må være bombesikker på valget ditt. Jeg er ikke hundre prosent enig i alt mitt parti står for. Det viktigste er å finne et parti som deler dine verdier og som prioriterer dine hjertesaker. Kanskje er det noen du kjenner? Kanskje er de medlem av Fagforbundet? Gi dem et kryss eller slenger, og sørg for at fagbevegelsen stiller sterkt i kommune- og fylkestingssalene de neste fire årene.

Og hvis du tror din stemme ikke betyr særlig mye:0 Vit at noen ganger kan noen titalls stemmer bety et maktskifte i kommunen din. Hver stemme teller.

Din stemme teller. Riktig godt valg!