Fortsatt kamp for full likestilling

Pensjonert barne- og ungdomsarbeider og styremedlem i pensjonistutvalget i Fagforbundet Oslo. (Foto: Marianne Næss)

Bli med på 8. mars-feiringa.

28.02.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 03.03.2023

Marianne Næss er er pensjonist og styremedlem i pensjonistutvalget i Fagforbundet Oslo. Hun har jobbet 40 år på Haukåsen spesialskole. Vi har stilt henne noen spørsmål om 8. mars og bakgrunnen hennes.

Aldri noe alternativ å ikke være fagorganisert

- Jeg kom inn som vikar på Haukåsen spesialskole i 1977 og ble der. Da jeg innså at jeg aldri kom til å fullføre studiene tok jeg fagbrev som Barne- og ungdomsarbeider. Det var en relevant utdanning for min jobb som ble verdsatt på min arbeidsplass. Jeg ble organisert i Kommuneforbundet i 1975 da jeg begynte i en deltidsstilling i en ungdomsklubb.  Det ble seinere til Fagforbundet. For meg har det aldri vært noe alternativ å ikke være fagorganisert. Jeg har vært tillitsvalgt mer og mindre kontinuerlig  siden 1990, stort sett med seksjonsarbeid og som plasstillitsvalgt.

8. mars betyr fokus på likestilling

- For meg betyr 8. mars fokus på likestilling. Jeg tenker på dem som har gått før oss og kjempet med et mye vanskeligere utgangspunkt enn vi har i dag og med mye større omkostninger. De vi står på skuldrene til. Jeg tenker på hva vi har fått til, og hva vi fortsatt må kjempe for før vi er der vi skal med full likestilling. Jeg tenker på solidaritet med kvinner i land der de har en lang vei å gå, kvinner som lever under veldig vanskelige forhold og trenger all den støtte og hjelp de kan få.

- Så lenge det ikke er full likestilling mellom kjønnene er 8. mars viktig. Det er viktig å arbeide for kvinners rett til arbeid, likelønn, representasjon i lederverv i arbeidsliv, kulturliv og politikk. Det er ikke minst en internasjonal dag der kvinners situasjon over hele verden er i fokus.

Hele, faste stillinger er nødvendige

- Fagforbundet Oslo stiller med to bannere i år: «Arbeiderkamp er kvinnekamp, hele og faste stillinger nå!» og «Kommersialisering av velferdstjenester er dumping av kvinnelønn!». Jeg kunne  gått under begge. De henger sammen. Jeg velger den første, fordi det er altfor mange små deltidsstillinger innenfor typiske kvinneyrker. Jeg tenker at hele, faste stillinger er nødvendig for en lønn å leve av og for gode velferdstilbud med stabilt, kvalifisert personale. Da blir velferdstjenestene mindre lønnsomme for kommersielle aktører, for selvsagt må de bort.

Bli med på 8. marsfeiring

Det offisielle arrangementet begynner med sang av Akerselva kvinnekor (kl. 17.45 – 18.00) Åpning er kl. 18.00.

Blant appellantene er vår egen Berit Tevik, leder Fagforbundet Barn og Oppvekst.

Tradisjonen tro inviterer vi til samling før toget kl. 16.00 i Apotekergata 8. Det blir en matbit og 8.mars quiz i kantina før felles avmarsj med bannere.

Fagforbundet Oslo stiller med to bannere i år:

• Arbeiderkamp er kvinnekamp, hele og faste stillinger nå!
  • Kommersialisering av velferdstjenester er dumping av kvinnelønn!

Her kan du lese mer om arrangementet.