De samiske stemmene i skolen

De samiske stemmene i skolen (Foto: Birgit Dannenberg)

Fagforbundet skal arbeide for at de samiske kulturene, språkene og egenartene styrkes. I den anledning besøkte Fagforbundet Komsa skole i Alta.

19.01.2023 av Ingri Bjørnevik
Sist oppdatert: 06.02.2023

Komsa skole ligger i Alta kommune. Skolen er en 1 - 7 skole med 212 elever og rundt 45 ansatte. Klasserommene er små hus som utgjør skolegården. I tillegg til de ordinære klassene har de også skolebase, velkomstklasse, samisk klasse og skolefritidsordning (SFO).

Komsa skole mener de har byens flotteste beliggenhet, med en skolegård som gir barn og ansatte kort gangavstand til fjell, skog, sjø og sentrum.

Klemet Anders Sara og Isak Eira
Klemet Anders Sara og Isak Eira (Foto: Ingri Bjørnevik)

Vårt første besøk i skolen, var til det samiske tilbudet for elever i 2. og 3. klasse. Vi ble tatt imot av lærer Klemet Anders Sara. Han har ansvar for å gi elevene ved Komsa som ønsker det, et samisk undervisningstilbud.

Retten til opplæring i og på samisk

En utfordring Sara opplever er tilgangen på samisk skolemateriell. Selv om opplæringsloven gir alle elever i grunnskolealder i samisk distrikt rett til opplæring i og på samisk, opplever eleven at de får mest digitale læremidler.

I Norge skal alle elever lære om samer og samiske forhold i skolen. Fagforbundet jobber for at samiske barn har en reell mulighet til samisk opplæring, inkludert skolemateriell på samisk.

Fagforbundet har i samarbeid med Sametinget jobbet for at det samiske perspektivet i rammeplanene for barnehager og SFO, og i læreplanene for barne- og ungdomsarbeiderfaget. Et lite bidrag for å styrke de ansattes kompetanse og holdninger om samisk språk, kultur og egenart.

Fagforbundet vil prioritere samisk oversettelse av eget materiell

Fagforbundet ønsker å utvikle eget materiell på samisk, blant annet skal vi bli bedre på å få materiell oversatt til de tre samiske språkene (nordsamisk, sørsamisk og lulesamisk). Fagforbundet har i samarbeid med sametinget fått oversatt dialogkort for ansatte i barnehage, SFO/skole og fritidsklubb, plakaten for barnehagedagen er på samisk og vi jobber med å få annet materiell oversatt.

Fagforbundet vil rundt om i landet delta i markeringen av den samiske nasjonaldagen. Denne dagen kan være en mulighet for barn og ansatte, rundt om i hele landet, å lære mer om samisk kultur, språk og egenart.

Her kan du laste ned plakat til utskrift og sosiale medier med gratulasjoner til samenes nasjonaldag: