Ny kunnskap må gis til alle ansatte

Yrkes-NM 2018 Hellerudsletta 23. - 25. oktober Amir Hamza Iqbal  barne- og ungdomsarbeider på Bjølsen skole i Oslo  sammen med Mette Nord  leder i Fagforbundet

Yrkes-NM 2018 Hellerudsletta 23. - 25. oktober Amir Hamza Iqbal barne- og ungdomsarbeider på Bjølsen skole i Oslo sammen med Mette Nord leder i Fagforbundet (Foto: Birgit Dannenberg)

Utvalget som har sett på etter- og videreutdanning for ansatte i barnehage og skole har nå levert sin utredning til kunnskapsminister Tonje Brenna. – Kunnskap er makt, og det er derfor viktig at retten til etter- og videreutdanning må omfatte alle ansatte, sier leder av Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst, May-Britt Sundal.

29.09.2022 av Ingri Bjørnevik
Sist oppdatert: 29.09.2022

May-Britt Sundal  leder for Yrkesseksjon kirke  kultur og oppvekst  på høringen til bemanningsnorm i Stortinget 19. april 2018.
May-Britt Sundal leder for Yrkesseksjon kirke kultur og oppvekst  (Foto: Birgit Dannenberg)

Sundal ser fram til å ha en god dialog med kunnskapsministeren om å temaet og mener at alle skal ha mulighet til læring og kompetanseutvikling gjennom hele livet.

Arbeidsplassen som læringsarena

Utvalget har vurdert og kommet med forslag på ulike modeller for etter- og videreutdanning. Målgruppa er bred og inkluderer alle ansatte i barnehage, grunnskole, videregående opplæring, kulturskole, opplæring særskilt organisert for voksne, og i fag- og yrkesopplæringen i både skole og bedrift.

– Arbeidsplassen er en viktig læringsarena og for å løse samfunnets samlede behov trengs det arbeidstakere med solid realkompetanse inkludert utdanning fra forskjellige utdanningsnivåer, sier Sundal.

Hun legger til at utvalgets forslag til modeller for etter- og videreutdanning må nå ut til alle ansatte i hele landet, uavhengig av hvem som er deres arbeidsgiver.

Fagforbundet er opptatt av at arbeidstakerne får mulighet til å oppdatere og bygge videre på sin kompetanse gjennom hele yrkeslivet, og en desentralisert utdanningsstruktur vil styrke en slik mulighet.

Godt partssamarbeid er forutsetninga for å lykkes

– En forutsetning for en godt strukturert etter- og videreutdanningsmodell vil kreve at leder, tillitsvalgte og ansatte har samarbeidet om å utvikle kompetanseplaner, presiserer Sundal.

Dette arbeidet skjer overordnet i virksomheten og mer konkret ute på arbeidsplassen, og er regulert via tariffavtalene for den enkelte virksomhet. Derfor mener Fagforbundet man ikke kan se på modeller for etter- og videreutdanning uten å se det i sammenheng med partenes rolle i arbeidslivet.