Medlemmer i front for lønnsoppgjøret

Regissør Anders har ingen problemer med å lokke fram yrkesstoltheten hos portør Aras. (Foto: Birgit Dannenberg)

- Du eier det! Du er portør, for faen! skriker regissør Anders til et Fagforbundet-medlem på filmsettet hos Red Ant i Sandvika. Hvorfor? Fagforbundet lager film til tariffoppgjøret. En film som skal få fram yrkesstoltheten og vise fram hele laget i arbeidslivet! I hovedrollene: ekte medlemmer.

21.01.2022 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 15.02.2022

Selv om det prates (og ropes) på settet denne dagen, skal ikke dette bli en film hvor folk skal snakke. Det er en film hvor ulike yrkesgrupper skal vise seg fram, minne alle om at de også er der. Og når 18 forskjellige yrker skal speiles i en film på 15 sekunder, er det viktig at yrkesstoltheten kommer tydelig fram. I øynene, i kroppsholdningen.

- Stolt som en indianer, sier regissøren.

- Er det lov å si indianer, spør HR-rådgiveren.

Men alle er med på leken, alle finner sin indre indianer og stikker hodet opp av T-skjorta med yrkestittelen sin på og kommer ut i andre enden som den stolteste versjonen av seg selv. Alle vet at de er representanter for en hel yrkesgruppe. De tar ansvaret på alvor.

T-skjorte søker stolt eier. Foto: Birgit Dannenberg

Scener fra et arbeidsliv

Selv om filmen skal være uten prat, så prates det mye på settet i Sandvika. Og det er de som prater om yrket sitt det handler om i dag - og disse det handler om når Fagforbundet skal sette seg ned ved forhandlingsbordet i årets tariffoppgjør. Det er de små historiene regissøren får høre når det snakkes om hvorfor akkurat ditt yrke er så bra og så viktig:

• Bussjåføren som forteller at arbeidsforholdene er blitt tøffere, men at det fremdeles er en kunst å kjøre buss - en kunst ikke alle kan klare.
  • Renholderne som synes det har blitt lettere å utføre jobben, med mindre kjemikalier og søl.
  • Portøren som frakter 25 pasienter hver dag, og i et regnestykke finner ut at han har fraktet titusenvis av pasienter trygt til avtalene sine.
  • Renovatøren som får kjeft fra andre bilister og tar det med et smil.
  • Den SFO-ansatte med hjerte for bråkebøttene blant barna.
  • Utekontakten som har fått ungdommer tilbake på skola.
  • Helsefagarbeideren som har har holdt mange gamle i hånda.
  • Assistenten i barnehagen som vil gi barna gode turopplevelser.
  • Ambulansearbeideren som har forløst babyer på jobb.
  • Vaktmesteren som heter Jan-banan-som-ikke-liker-tran og som er kompis med alle barna
  • Miljøterapeuten på en døgnbolig for funksjonshemmede som uten å bruke språk kan se om beboerne har hatt en god dag.
  • Helsesekretæren på helsestasjonen som synes hun har verdens koseligste jobb med å følge gravide og små barn.
  • Postbudet som har gledet så mange med pakker og som synes folk generelt er ålreite dyr.
  • Skolesekretæren som ikke klarer å kjefte på dem som blir sendt ned på kontoret.
  • Barnehagelæreren som elsker nærværet som oppstår mellom ham og barna.
  • Kokken som vet at god mat er ekstra viktig når du er på sykehus.
Til daglig handler det om liv og død for ambulansearbeider Thomas. Nå gjelder det å finne riktig farge på skjorta! Foto: Birgit Dannenberg

Felles for dem? Hadde ikke deres yrkesgruppe vært der, hadde systemet kollapset. De er mange, de er stolte. De gjør en god jobb og de skal også ha betalt. Og nettopp det er hovedbudskapet til Fagforbundet inn i årets hovedtariffoppgjør. At lønnsoppgjøret ikke først og fremst er premiering av enkeltgrupper, men en fordeling av potten til hele laget som gjør en innsats.

Innsatsen til Fagforbundets medlemmer som stilte opp foran kamera denne dagen, er ihvertfall imponerende.

Resultatet?

Resultatet av innsatsen til alle disse medlemmene er allerede ute på sosiale medier. Og hvis Fagforbundets medlemmer gjør like stort inntrykk på dem som ser den ferdige filmen som de gjorde på regissøren, er den allerede en stor suksess:

- Det er så fint og rørende når folk tør å si at de er flinke i jobben sin og at det er en viktig jobb! Jeg lærte virkelig noe om hele maskineriet i dag, og ble oppmerksom på yrkesgrupper jeg aldri har tenkt på før. Og jeg ble veldig overrasket over den enorme arbeidsgleden som gikk igjen hos alle her i dag, både de eldre og de yngre! Den genuine gleden jobben deres gir dem! Selv de som nærmer seg pensjonsalder vil jo ikke egentlig slutte!

Renholderne Gro og Nina er søstre og har vært kollegaer i kommunen hele sitt voksne liv. De elsker jobben sin og vet hvor viktig den er.
Foto: Birgit Dannenberg

Hele laget skal med

I løpet av våren kommer Fagforbundet til å jobbe på mange fronter for å få fram budskapet om hele laget.

- Vi trenger å minne folk på at det er mange som har stått på gjennom denne pandemien, sier kommunikasjonssjef i Fagforbundet, Kjell-Erik Nordenson Kallset.

- Det er et helt lag som skal bli sett og verdsatt. Dersom det er én ting koronakrisa har vist oss, så er det at vi er avhengig av hverandre – av hele laget. Vi trenger sykepleieren, renholderen, barne- og ungdomsarbeideren, bussjåføren og alle de andre for å holde hjula i gang, sier Fagforbundets kommunikasjonssjef.

I løpet av tariffåret vil hele verktøykassa bli tatt i bruk; pressearbeid, annonsering, sosiale medier.

- Men, understreker kommunikasjonssjefen, den aller viktigste jobben gjøres ute i fagforeninger og på arbeidsplasser.

Sjelden og konsentrert gjest på sminkerommet: Vaktmester Jan!
Foto: Birgit Dannenberg

Se også intervju med Mette Nord i Fagbladet: Ikke villig til å kjempe for enkeltgrupper i lønnsoppgjøret.