Faglig argumentasjon for bruk av moppevaskemaskin

Foto: Fagforbundet, High and Low Studios.

Foto: Fagforbundet, High and Low Studios. (Foto: High & Low AS)

Hvilken vaskemaskin som brukes til vask av mopper og kluter er viktig for kvaliteten på renholdet. Godt renhold krever rent utstyr. Det er hovedbudskapet i et notat Fagforbundets faggruppe for renhold og vaskeri har utarbeidet.

10.08.2021 av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk
Sist oppdatert: 10.08.2021

Grunnlaget for notatet er at vi har erfart at det finnes virksomheter som bruker husholdningsvaskemaskin der det burde blitt brukt moppevaskemaskin. Notatet har derfor fått navnet «Faglig argumentasjon for bruk av moppevaskemaskin». Det skal gi våre medlemmer og tillitsvalgte tilgang til god informasjon og argumenter, når behovet oppstår.

I tillegg til å gi relevant informasjon om den viktige forskjellen på en husholdningsvaskemaskin og en moppevaskemaskin, gir notatet et eksempelregnestykke på hva en moppevaskemaskin koster, tips om riktig bruk, samt tips om rutiner for vask og oppbevaring av mopper og kluter. I tillegg gis det råd om vask av arbeidstøy.

Les hele notatet ved å trykke på linken nedenfor.