Til hovedinnhold

Godkjenning av praksis i barne- og ungdomsarbeiderfaget

I flere år har det vært en variasjon med hensyn til hvordan fylkeskommunene tolker og praktiserer lov- og regelverk vedr godkjenning av praksis for barne- og ungdomsarbeiderfaget

02.05.2013 av Ingri Bjørnevik
Sist oppdatert: 06.02.2014

Kunnskapsdepartementet (KD) har nå gitt sin støtte til Utdanningsdirektoratets (Udir) fortolkning av spørsmålet om kriterier knyttet til praksissted for opplæring fram til fagprøve i Barne- og ungdomsarbeiderfaget.

KD anser derfor praksis i barnehage alene kan være tilstrekkelig for gjennomføring av opplæring fram til fagprøve i barne- og ungdomsarbeiderfaget.  Svaret fra KD kan du lese her.

Bakgrunn

Bakgrunnen for denne saken var henvendelse fra Østfold fylkesmannsembete våren 2011. Saken kom etter en konkret sak som gjaldt ca 20 kandidater. Flesteparten av kandidatene søkte om å få avlegge fagprøve som praksiskandidater, men alle fikk avslag fra fylkeskommunen på grunn av manglende godkjenning av praksis.

Tolkninger av formuleringer i lov, forskrift og læreplan:

Opplæringsloven, § 3-5 Fag- og sveineprøve utan læreforhold og skole. "Det er mogleg å ta fag- og sveineprøve på grunnlag av allsidig praksis i faget som er 25 prosent lengre enn den fastsatte læretida.Fylkeskommunen avgjer om den praksisen kandidaten viser til, kan godkjennast, og kan i særlig tilfelle godkjenne kortare praksis."

Foskrift til opplæringsloven § 11-12 "Tidlegare læretid eller praksistid Allsidig, dokumentert praksis i tilknytting til det aktuelle lærefaget, blir godskriven fullt ut som læretid for læringar og lærekandidatar og som praksis for praksiskandidatar."

Før praksiskandidaten kan gjennomfør fag- og sveineprøva etter opplæringslova § 3-5, må praksis etter ei samla vurdering dekkje dei mest vesentlege delane av innhaldet i læreplanen for opplæring i bedrift/VG3 i lærefaget.

Opplæringen skal legge til rette for varierte arbeidsoppgaver i ulike pedagogiske tilbud for barn og unge. Arbeidet kan foregå på ulike arenaer som barnehager, skoler, SFO og klubbvirksomhet der barn og unge ferdes.

Et brett perspektiv i saken

Udir har vurdert det nødvendig å behandle denne saken i et bredere perspektiv, derfor har Faglig råd for helse- og oppvekstfag behandlet saken og Samarbeidsrådet for yrkesopplæring.

Faglig råd konkluderte på denne måten:

"Læreplanens kompetansemål er nøytrale i forhold til tjenesteområder og arbeidsoppgaver. Læreplanene innholder helle ingen krav til tidsmessig omfangsfordeling eller prioritering av kompetansemålene. Det må være opp til lærebedriften, skolen eller praksiskandidaten å sørge for å dokumentere hvordan kompetansemålene er ivaretatt i opplæringen eller i opparbeidet praksis i faget.

På denne bakgrunn er det Faglig råd for helse- og oppvekstfags oppfatning at det ikke skal stilles spesifikke krav om at opplæringen og/eller praksis skal foregå/opparbeides innenfor nærmmere definerte tjenesteområder, arbeidsoppgaver. Det skal helle ikke stilles spesifikke tidskrav til opplæringens/praksisens lengde for læringer, elever og/eller praksiskandidater i forhold til tjenesteområde eller arbeidsoppgaver.

Faglig råd legger den samme forståelse til grunn for helsearbeiderfaget og ambulansearbeiderfaget."

Tilbakemelding fra Samarbeidsrådet for yrkesopplæring (SRY)

SRY gir tilslutnig til konklusjonen Faglig råd for helse- og oppvekstfag har gitt til Udir. SRY anmoder Udir om å sette i verk tiltak sslik at godkjenning av oraksis innen praksiskandidatordningen blir utført i tråd med prinsippene i konklusjonen formulert av Faglig råd for helse- og oppvekstfag.

KD støtter udirs fortolkning

Med bakgrunn av tilbakmeldingen fra Faglig råd og SRY har Udir folket at de anser praksis i barnehage alene kan være tilstrekkelig for gjennomføring av opplæringen fram til fagprøve i barne- og ungdomsarbeiderfaget. KD støtter Udir sin tolkning.

En seier for Fagforbundet

Fagforbundet er fornøyd med at vi nå vil får en felles forståelse av godkjenning av praksis for kandidater som melder seg opp til fagprøve etter praksiskandidatordninger. Mange av våre medlemmer har oppleve ulik praksis fra fylke til fylke. Det er derfor bra at KD og Udir har ryddet opp i denne saken.

KD ber nå Udir om å informere alle fylker om at det i læreplanen for faget gir bestemmelser om mål for opplæringen, og at dette ikke innebærer krav til hvordan eller hvordan opplæringen skal foregå.

 

 

 

 

;
Hei, jeg heter Frøya. Hva kan jeg hjelpe med?