Yrkeskonkurranser

Du har sikkert hørt om konkurranser for kokker, - men visste du at du kan konkurrere som helsefagarbeider eller barne- og ungdomsarbeider også? I Norge arrangerer man både skolekonkurranser og yrkes-NM for lærlinger og unge fagarbeidere, og det er mange forskjellige fag.

Fagforbundet er engasjert i yrkeskonkurransene, og ser på dem som en fin måte å vise frem yrkene til ungdommer. Samtidig er konkurransene med på å heve kvaliteten på yrkesfagene.

Skole-NM

WorldSkills Norway arrangerer i samarbeid med fylkeskommunene Skole-NM for yrkesfagelever i videregående skole. Det ble arrangert første gang i 2017. Konkurransene blir arrangert på videregående skoler i flere fylker og det konkurreres i par. Forut for mesterskapet har fylkeskommunene tatt ut sine deltakere gjennom lokale og fylkesvise uttak.

Les mer om dette på worldskills.no

Fylkesmesterskap

Fylkesmesterskapene arrangeres av yrkesseksjonen i forbundsregionene i Fagforbundet. Noen regioner har samarbeid med andre aktører innen fag- og yrkesopplæringen. Fylkesmesterskapene foregår våren før Yrkes-NM, og vinnerne er kvalifisert til å delta i NM. Deltakerne konkurrerer alene i helsearbeiderfaget, mens barne- og ungdomsarbeiderfaget er en lagkonkurranse. Øvre aldersgrense er 21 år for helsefag og 23 år for barne- og ungdomsarbeiderfaget.

Oslos barne- og ungdomsarbeidere i konkurranse under Yrkes-NM 2018. (Foto: Fagforbundet)

Yrkes-NM

Arrangeres på høsten hvert annet år. Arrangørbyen for Yrkes-NM varierer, men konkurransene trekker fulle hus hver gang. De fleste deltakere i helsearbeiderfaget er kvalifisert ved å vinne fylkesmesterskap. For tilskuerne, som ofte er skoleelever og foreldre, gir det et innblikk i de forskjellige yrkene. For deltakerne gir det mulighet til å bli skikkelig god i faget.

Yrkes-EM

I 2008 var det premiere for EuroSkills, eller Yrkes-EM, som vi kaller det i Norge. Dette mesterskapet holdes også hvert annet år. Første gang ble arrangementet holdt i Rotterdam i Nederland. Norge deltok med 11 deltaker i sju yrkesfag. Det er vanligvis vinneren av Yrkes-NM som får tilbud om å representere Norge i Yrkes-EM. Øvre aldersgrense er 25 år.

Les mer på www.euroskills.org.

Yrkes-VM

Yrkes-VM arrangeres hvert annet år, og samler over 1300 deltakere fra de over 80 medlemslandene. Det er vanligvis vinneren av Yrkes-NM som får tilbud om å representere Norge i Yrkes-VM. Øvre aldersgrense for Yrkes-VM er 22 år.
I 2019 konkurrerer Silje Kjærnli i helsearbeiderfaget i Kazan, Russland.

Les mer på www.worldskills.org

Yrkeslandslaget

Kjenner du til at Norge har sitt eget yrkeslandslag? Landslaget stiller i europamesterskap (Euroskills) og verdensmesterskap (Worldskills) i mange forskjellige fag.

Du kan lese mer yrkeskonkurransene og om alle fagene du kan konkurrere i på worldskills.no

I Yrkes-NM 2018 var disse fagene også til stede:

Videoer fra tidligere yrkeskonkurranser

Portrettbilde av Ingri Bjørnevik

Ingri Bjørnevik
Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst

Portrettbilde av Tonje Thorbjørnsen

Tonje Thorbjørnsen