Hvordan står det til på hjemmekontoret?

Det er nå på høy tid at vi får på plass flere lokale særavtaler som omhandler hjemmekontor og hva slags plikter og rettigheter man har, skriver Fagforbundet Nordlands Guro Fikseth.

08.01.2021 av Trude Kvaran
Sist oppdatert: 15.01.2021

Da coronapandemien blåste inn over Norge og lockdown var et faktum 12. mars 2020, ble mange av oss sendt på hjemmekontor. Regjeringen og helsemyndighetene anbefalte hjemmekontor for alle som kunne jobbe hjemmefra. Dette er en ordning som tidligere har vært lite utbredt i Norge, særskilt i det offentlige, men nå skulle tusenvis av mennesker jobbe hjemmefra.

De fleste av oss, meg selv inkludert, ble sendt hjem med en bærbar pc fra IKT-avdelingen og ikke noe mer enn det. Når ting skjer slik i hui og hast er det fort gjort å bare godta og tenke at slik skal det være. Vi tenkte kanskje at dette ikke ble så langvarig, litt naive og kanskje optimistiske trodde mange av oss at vi snart skulle tilbake på kontoret.

Så sitter vi her da med vår bærbare pc - noen ved kjøkkenbordet, andre i sofaen med beina på stuebordet. De som liker å stå bruker kanskje strykebrettet som hev-senk bord for å variere arbeidsstillingen.

Så hva har man egentlig krav på når man sendes hjem for å gjøre jobben sin? Det var viktig å få flest mulig hjem for å begrense smitten, men etter 8 måneder bør vi begynne å tenke på og snakke om hvilket utstyr man faktisk burde ha med seg for å kunne jobbe effektivt og ivareta HMS på hjemmekontoret. Har du godt nok lys? Har du ergonomisk utstyr slik at du ikke får fysiske plager av feil og ugunstig arbeidsstilling? Har du nettilgang som er god nok for å kunne gjøre saksbehandling, jobbe i journalsystemer og lignende? Hva så med skjerm, mus, tastatur, ipad for å kunne jobbe på pcen og følge med i sakspapirer samtidig som du sitter i teamsmøte? Og viktigst av alt; har du spurt etter dette og bedt om utstyr slik at du kan jobbe hjemmefra på en god måte?

Nå er det viktig å sette dette på dagsorden, slik at man ved langvarig hjemmekontorsituasjon kan utføre arbeidet sitt forsvarlig - både i forhold til de oppgavene man skal løse og for den fysiske og psykiske helsen til den ansatte. Utstyr er viktig, det samme er kommunikasjonen med arbeidsgiver og kollegaer som man fysisk isoleres fra under disse forholdene.

Arbeidsgiver må i større grad ha tillit til sine ansatte som ikke lenger er fysisk til stede på arbeidsplassen, og arbeidsgiver må sørge for å ha dialog med den ansatte. Hvordan blir det når man er avskåret fra de faglige diskusjonene på arbeidsplassen; får man det faglige påfyllet man har behov for og hvordan løser man dette? Noen rullerer og er til stede på kontoret for eksempel annenhver uke, andre sitter hjemme hele tiden. Det er på tide å diskutere hvordan man skal ivareta fag- og arbeidsmiljøet når mange ansatte jobber hjemmefra.

Forsikringene og de rettighetene du har når du er fysisk tilstede på jobb må også gjelde når du jobber hjemmefra. Om du snubler i ledningen til pcen og brekker en arm, da må dette registreres på samme måte som skade skjedd på arbeidsplassen. Når du ringer inn syk fra hjemmekontor så er du syk og arbeidsgiver skal ikke ha anledning til å spørre om du kanskje kan jobbe litt likevel siden du sitter på hjemmekontor. Hjemmekontor skal defineres som arbeidssted.

Det er nå på høy tid at vi får på plass flere lokale særavtaler som omhandler hjemmekontor og hva slags plikter og rettigheter man har. Og å ha et fokus på dette er viktig fremover, for slik det ser ut nå vil det være mange som fortsatt vil jobbe hjemmefra en god stund til. Selv om vi nå har startet vaksineringen ser det ut som at det vil ta enda en god stund før vi er tilbake til normalen og hjemmekontor vil gjelde for mange av oss i alle fall første halvår av 2021, og 2020 har vist oss at å jobbe hjemmefra er mulig, dette åpner for at hjemmekontor vil være en mulighet for mange, også etter pandemien, så er det viktig at vi snarest mulig starter arbeidet med å få alt dette på plass.

For er det noe vi har lært av pandemien er det at vi kan jobbe på alternative måter, at mye kan gjøres digitalt for å begrense både reising og for å være mer effektive. Men da må vi være med på å legge forholdene til rette for å ivareta fysisk og psykisk arbeidsmiljø og faglig forsvarlighet.

Publisert i Rana.no 07.01.21