Fagforbundet Oppland på vervetoppen i desember

SOS-mor Felicia sammen med barna i Oppland-Vest-Agder huset. Barna er glade i å gå på skolen og vet hva de vil bli. (Foto: Picasa)

Fagforbundets barneby går inn i det nye året med hele 4664 faste bidragsytere. Desember ble en svært gledelig måned for Fagforbundet Oppland. For første gang toppet fylket vervestatistikken og har nå kommet nådd det magiske tallet på 50 bidragsytere. Fremdeles ligger fylket på bunn i statistikken, men det går ikke ubemerket hen at med 7 nye bidragsytere har fylket økt antallet med nesten 20 prosent. Det står det respekt av.

06.01.2015 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 06.01.2015

Fagforbundet Oppland var representert i fjorårets delegasjon til Huambo. Turid Granum fikk en reise hun sent vil glemme. Fagforbundet Oppland har sammen med Fagforbundet Vest-Agder tatt på seg ansvaret for ett av de i alt tolv husene i barnebyen og Turid ble invitert til lunsj. Å møte barna og SOS-mor Felicia ble sterkt for seksjonslederen. Å kunne spise sammen i hjemmet deres, forsøke å prate litt sammen og tulle og tøyse i lek rørte henne langt inn i hjerterota.

– Jeg ble så stolt og ydmyk. Stolt over at medlemmene i Fagforbundet viser solidaritet med unger langt fra Norge, i en by de nesten helt sikkert ikke har hørt navnet på i et land mange ikke en gang kan plassere på kartet. Sammen har vi sørget for at over 1500 barn får en bedre framtid. Vi har bygget familiehus for 120 unger. De har mat, omsorg og trygghet. Uten barnebyen ville hver dag ha vært en kamp for å overleve. Samtidig ble jeg ydmyk og fylt av respekt da jeg så den enorme innsatsen frivillige og ansatte i barnebyen gjør, sier Turid.

Sammen med de andre i delegasjonen besøkte hun også barnehagen og skolen. Men det var lokalsamfunnsprogrammet som ble den største overraskelsen for henne. Gjennom dette programmet når Fagforbundets barneby familier i stor nød. Det er snakk om familier hvor som oftest storesøster eller bestemor sliter med å ta vare på seg selv og ungeflokken med svært små midler. De har svært lite mat og mange har ikke ordentlig tak over hodet helt bokstavelig talt. Gjennom lokalsamfunnsprogrammet får ungene skoleplass eller plass i barnehagen, familieforsørgeren får hjelp til å få bølgeblikktak på hus som mangler det eller til å sette opp enkle hus. De får tilbud om mikrolån til å starte med salg eller gå på yrkesrettet kurs.

– Jeg besøkte familier som var så takknemlige for å ha fått ørlite hjelp. For oss er det noen hundrelapper, for dem er det rett og slett et nytt liv. Derfor skulle jeg ønske at enda flere opplendinger ville støtte opp om Fagforbundets barneb, avslutter Turid.

Vi gratulerer Fagforbundet Oppland med fin framgang i statistikken, og er spent på utviklingen framover.

Se resulatene for de andre fylkene i desember statistikken.