Hvordan videreutdanne veiledere?

- Videreutdanning av de som skal veilede nytilsatte i barnevernet må være praktisk rettet. Veiledere må både ha teoretisk kompetanse og beherske den praktiske delen av arbeidet. Det skriver Torill Sakken Olsen, sosionom og medlem i Fagforbundets faglige arbeidsgruppe for barnevern:

10.11.2011 av Harald Berre
Sist oppdatert: 13.11.2011

Det vises til regjeringens barnevernsløft der det framkommer en vilje til og en forståelse for at det er nødvendig med en fortsatt stor satsing på barnevernet også i 2012. Dette er bra!

Jeg ønsker imidlertid å komme med et innspill i forhold til forslaget om et videreutdanningstilbud til de som skal gi veiledning til de nytilsatte i barnevernet.

Jeg mener det ikke vil være riktig å lage en teoretisk utdanning for de som skal ha ansvaret for å gi denne veiledningen da barnevernsarbeidet først og fremst er praktisk rettet og da det er viktig at de som skal gi veiledning både må ha teoretisk kompetanse og må beherske den praktiske delen av dette arbeidet. Det bør derfor være et krav at alle som skal gi veiledning også må ha erfaring og kunnskap om hvordan barnevern skal utføres i praksis.

Vi har i dag en ordning for godkjenning av veiledere der det stilles krav både om teoretisk opplæring og om egen veiledning. Jeg mener at det istedenfor at det bygges opp en ny teoretisk utdanning for veiledere heller bør bygges videre på denne ordningen vi allerede har. De som har denne godkjenningen i dag bør være kvalifisert til å gi veiledning til nyansatte i barnevernet. Denne ordningen vi nå har er det  fagorganisasjonene som administrerer. Ordningen bør imidlertid videreutvikles og godkjenning av veiledere bør overflyttes fra fagforeningene til høyskolene. Høyskolene bør også få ansvar for å lage den teoretiske delen i veilederutdanningen. Kompleksiteten i barnevernsarbeidet tilsier at utdanningen av veiledere bør gå over minst 2 år.

Jeg ble utdannet sosionom i 1972 og har mesteparten av tiden etter dette i det vesentlige jobbet i det kommunale barnevernet. Jeg er også godkjent som veileder. Min vurdering er at det i det kommunale barnevernet først og fremst er behov for kunnskap om og øvelse i det praktiske barnevernsarbeidet. Jeg mener dessuten at det er behov for å forsøke å gi større autoritet til dette praktiske arbeidet. Overflytting av godkjenningsordningen vi har i dag fra fagforeningene til høyskolene vil sammen med kravet om veiledning til alle nytilsatte kunne være et bidrag til en heving av kompetanse og faglig autoritet til barnevernet. Barnevernsbarna trenger barnevernsarbeidere med praktisk kompetanse og som har faglig autoritet.

Hilsen

Torill Sakken Olsen