Fagforbundet på barnevern-konferanse

Faglig arbeidsgruppe barnevern på seminar i Stavanger i april 2012

Faglig arbeidsgruppe barnevern på seminar i Stavanger i april 2012 (Foto: Fagforbundet)

Faglig arbeidsgruppe barnevern i SHS har deltatt på Barneverndagene 2012 i Stavanger.

25.04.2012 av Faglig arbeidsgruppe barnevern
Sist oppdatert: 29.04.2012

Barnevernsdagene er et faglig forum for politikere, planleggere, utøvere av barnevernsarbeid, helse- og sosialarbeidere, pedagoger, brukere, forskere og allmennheten.

Fokuset for konferansen var rettet mot barn i situasjoner der de venter, er usikre og stadig må tilpasse seg de voksnes avgjørelser.

Barneombudet åpnet konferansen og pekte på at det er viktig at barna i større grad tas med i avgjørelser som angår dem og han var opptatt av at barnevernet måtte bli mer synlig.

Barnevernsproffene delte sine erfaringer med oss og sa ifra det de mislikte ved barnevernet og om hvordan de ønsket at barnevernet skulle fungere for dem.

Vi fikk en gjennomgang av lovene som regulerer barnas rettigheter. Det ble understreket at barnevernloven også gjelder for barn som får daglig omsorg og samvær regulert gjennom barneloven og at barnekonvensjonen er overordnet og gjelder for alle barn i Norge.

Betydningen av tilhørighet til biologisk familie ble gjennomgått og det ble vist til at betydningen av en trygg relasjon har overordnet betydning for barnets utvikling.

Det ble vist til at barn som lever i situasjoner med alvorlige konflikter mellom foreldrene også har rett til å få situasjonen sin undersøkt av barnevernet og det må vurderes om også de har rett på hjelp etter barnevernloven.

Det ble drøftet at det kunne være behov for en lik oppfølging av barn med vedtak etter barneloven og barnevernsloven og om også barnelovens bestemmelser burde legges til en til fylkesnemndene eller om vi burde få en egen barnedomstol.

Det var satt fokus på hvilken betydning det hadde for barn å være i uavklarte livssituasjoner ut fra tilknytningsteoriens betydning for barnas utvikling.

Politiet fortalte om sin bruk av autoritet og makt i sitt forebyggende arbeid.

Vi fikk en smertefull innføring i situasjonen til de papirløse barna.

Samlet fikk vi presentert situasjoner som gjorde sterke inntrykk og vi ser at det er viktig at vi må gripe fatt i problemstillingene og ser hva vi kan bidra i forhold til. Det var nyttig å få innspill fra andre sider enn de vi er kjent med fra våre egne arbeidsplasser. Vi oppsummerte våre inntrykk med en forståelse av at problemstillingene og utfordringene i det vesentlige skyldes manglende forståelse og kunnskap hos ledere, for lite ressurser og for dårlig kompetanse i forhold til å forstå og hjelpe barn som har en uavklart situasjon i forhold til tilknytning.

På bildet: Kristin Skogli, Raymond Turøy, Anita Bakkeby, Katja, Torill Sakken Olsen (referent), Harald Berre, Espen Nystad.