Bemanningsnorm - ikke godt nok!

Leder for Yrkesseksjonen kirke, kultur og oppvekst, May Britt Sundal, mener regjeringens forslag om bemanningsnorm krever for få ansatte pr. barn. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Fagforbundet er skuffet over regjeringens forslag til bemanningsnorm. Yrkesseksjonsleder for kirke, kultur og oppvekst, May-Britt Sundal, sier at den ikke møter ønskede krav fra Fagforbundet.

10.04.2018 av Birgit Dannenberg
Sist oppdatert: 30.05.2018

Hensikten med lovforslaget er å innføre et nasjonalt minstekrav til antall ansatte. Fra regjeringens side er kravet satt til en ansatt pr. 3 barn under tre år og en ansatt pr. 6 barn over tre år. Dette ligger under det Fagforbundet ønsker seg, nemlig 2 barn under tre år pr. voksen og 5 barn over tre år pr. voksen.

Barnehagene trenger nok folk

– Det er viktig å ha rett kompetanse på rett sted, men vi må også ha nok ansatte på rett sted, sier May-Britt Sundal.

Hun håper regjeringen justerer kravet til antall ansatte i den foreslåtte bemanningsnormen.

Fortsatt kamp for styrket bemanning

– Forslaget i sin nåværende form går ikke langt nok. Vi vil minne om vårt ønske om styrket bemanning i barnehagene og vil fortsette å kjempe for det, understreker Sundal.

Forskere ved OsloMet har nylig lagt frem en undersøkelse om kvaliteten i barnehager i blant annet England, Portugal, Nederland og Norge. Sistnevnte viser dårlige resultater sammenliknet med de internasjonale barnehagene. Forskerne mener at økt bemanning antagelig vil fremme norske barnehagers kvalitet.