Status forskningsprosjekt

Fagforbundet har vært en pådriver for å få igangsatt et forskningsprosjekt som skal bidra til kunnskap om kreftrisiko blant brann- og redningspersonell, og hvilke faktorer som eventuelt bidrar til dette. Forskningsprosjektet er igangsatt og nedenfor følger en statusoppdatering.

17.11.2017 av Jarle Kristoffersen
Sist oppdatert: 17.11.2017

Prosjektgruppen ved Kreftregisteret har benyttet sommeren og høsten til å samle inn data om arbeidsmiljøet ved de ulike brannetatene. Dette er det skjemaet vi diskuterte på referansegruppemøtet i januar. Vi har til dags dato mottatt over halvparten av skjemaene, og de fleste øvrige brannetatene er godt i gang med arbeidet. Foreløpig er fire av de etatene vi har ønsket å inkludere (Tromsø, Sandefjord, Salten og Flekkefjord) avventende eller negative, men vi jobber med saken. Vi har diskutert skjemaet med etater som har ønsket det, og har også vært på besøk i Sarpsborg, Oslo og Bergen, Trondheim og Stavanger for å bistå i arbeidet. Når alle skjemaene er innhentet vil vi gå gjennom og systematisere besvarelsene, og gå tilbake til etatene med evt. oppklarende spørsmål.  Opplysninger og intervju som er innhentet foreløpig har gitt oss verdifull innsikt i arbeidsforhold og praksis siden 1960, og som vi vil benytte for i utformingen av jobbeksponeringsmatrisen (JEMen). I tillegg til arbeidsmiljøkartleggingen arbeider vi med å systematisere den tilgjengelige brannstatistikken for de aktuelle kommunene/etatene, som også vil inngå i JEMen.

I følge planen i januar 2017 skulle vi ha startet opp med å samle inn persondata (dvs. kohortetableringen), men nye regler og rutiner iht. personvern og datasikkerhet har gjort at vi først nå ved slutten av året kan begynne å sette dette ut i livet.

STAMI har i perioden fra prosjektstart jobbet med å etablere analysemetodene som det er behov for i prosjektet. De fleste analysemetodene er nå på plass og STAMI deltar i løpet av høsten i interlaboratorietester som en ekstra kvalitetskontroll av dette arbeidet. I tillegg har STAMI testet prøvetakingsutstyr som kan benyttes til øyeblikksmålinger for å få mer informasjon om potensiell eksponering ved ulike typer branner. Pilotmålinger gjennomføres i oktober/november i samarbeid med Oslo brann- og redningsetat (OBRE). Rapporten fra pilotmålingene forventes å være klar innen utgangen av året. Målingene vil utgjøre en viktig del av JEMen.

Litt om arbeidet framover: Kohortetableringen

Hensikten med prosjektet er å øke vår kunnskap om kreftrisiko blant brannmenn, og hvilke faktorer som eventuelt bidrar til dette. VI trenger derfor i tillegg til informasjon om arbiedsmiljø og eksponeringer også informasjon om hvem som jobbet som brannmann, hvor de jobbet og når de jobbet. Nå vil vi altså starte å innhente data på individnivå.

For hver brannmann vil vi registrere navn, fødselsnummer og brannstasjon sammen med oversikt over ansettelsesperioder med yrkestitler og dato for første gang ansatt og alle endringer i stillingsbetegnelse. Om mulig ønsker vi også å registrere informasjon om fulltids- eller deltidsarbeid, beredskap eller ikke-beredskap.