Streiker ikke for småting

Stor streikevilje: Kenneth Steinar Bekkenes og Steinar Wangen, leder og nestleder i Fagforbundet Vy Drammen & omegn kjemper for yrket sitt: ? Vi holder ut fordi det er et trivelig yrke å være bussjåfør. Ingen dager er like. Du treffer mange folk og har et stort ansvar, sier Wangen. (Foto: Werner Juvik)

- Vi har ikke streika på 22 år, og vi streiker ikke for småting, sier tillitsvalgt i Fagforbundet Oslo Sporveiers Arbeiderforening, Marit Sauge.

24.09.2020 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 28.09.2020

Det hun og de andre streikende bussjåførene krever er ei lønn å leve av jobb og en jobb de kan leve med. Det skal være en jobb de kan kombinere med familieliv - og en jobb der vi passasjerer blir fraktet trygt fra holdeplass til holdeplass.

– Vi streiker for å få oppfylt det vi ble lovet for 13 år sia. Nå er det på tide at vi kommer i mål, sier nestleder Steinar Wangen i Fagforbundet Nettbuss Drammen og omegn

Da bussbransjeavtalen ble opprettet i 2007 var arbeidsgiver og arbeidstakerorganisasjonene enige om at busslønna skulle opp på linje med industriarbeiderlønn. Det har det ikke blitt noe av. I stedet har lønnsutviklinga gått baklengs de siste fem årene. Samtidig får sjefene deres millionlønn.

Støtte fra passasjerer

I tillegg til å få lønna de er lovet, så er Wangen og hans kollegaer opptatt av å få betalt for den tida de er på jobb. I dagens avtale får ikke bussjåførene betalt for forsinkelser inntil 10 minutter.

– Vi kan ikke drive med gratisarbeid. Ti minutter på overtid er ti minutter på overtid, sier han.

De streikende bussjåførene blir møtt med positive tilbakemeldinger fra passasjerene.

– Passasjerene forstår hvorfor vi streiker. Vi får mange tomler opp når vi er nede i byen, forteller han.