Lokalsykehus: – Et politisk spørsmål

IllustrasjonsfotoillustrasjonSykehuset Drammen

IllustrasjonsfotoillustrasjonSykehuset Drammen (Foto: Jan Lillehamre)

Ny rapport slår fast at lokalsykehusene gir et godt helsetilbud med høy kvalitet i distriktene. Kampen for lokalsykehusene er en politisk kampsak for Fagforbundet, og nestleder Sissel M. Skoghaug er glad for resultatene i rapporten.

22.05.2015 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 22.05.2015

– Rapporten bruker Tynset sykehus som eksempel for å belyse hva kampen om lokalsykehusene handler om. Det trenger ikke være en motsetning mellom kvalitet og nærhet som enkelte hevder, sier Fagforbundets nestleder Sissel M. Skoghaug.

Sissel M. Skoghaug, nestleder i Fagforbundet.

Slår hull på myter

Kunnskapssenteret De Facto lanserte i dag rapporten «Kvalitet og nærhet – lokalsykehusenes rolle» som slår hull på myten om at kvaliteten er lavere ved lokalsykehusene.

Rapporten slår blant annet fast at erfaringer med å legge ned halve sykehus svekker det totale tilbudet. Ideen om at man kan ribbe et sykehus for sentrale funksjoner og tro at det som er igjen, skal virke som vanlig, er feil.

– Det fungerer ikke slik, sier daglig leder i De Facto Roar Eilertsen til NTB.

Vil svekke sykehusene

Eilertsen mener å legge ned akuttberedskapen vil svekke sykehusene gradvis langs tre dimensjoner, skriver NTB. Han får støtte fra Fagforbundet og Sissel M. Skoghaug.

– Det er ikke mulig å plukke ut en sentral del av sykehuset uten at det får konsekvenser for de øvrige delene av tilbudet. Spørsmålet om sykehusstruktur er først og fremst et politisk spørsmål, sier Skoghaug.

Intensiverer kampen for lokalsykehus

Fagbevegelse, lokale sykehus og kommuner intensiverer kampen mot nedleggelse av kirurgisk akuttberedskap ved sykehusene i distriktene. Skoghaug er tydelig på at Fagforbundets prinsipielle standpunkt er at ingen lokalsykehus skal legges ned.

– Det skal fortsatt være en desentralisert sykehusstruktur i Norge. Vi er et land med spredt bosetting, noe også sykehuspolitikken må gjenspeile. Det er ikke bare i Tynset det pågår en kamp om å beholde akuttfunksjonene ved lokalsykehuset. Over hele landet opplever vi en reell dragkamp mellom spesialisering, lokal tilknytting og sentralisering av oppgaver, sier Skoghaug.

Store forventninger til Høie

Høsten 2015 skal regjeringa fremme sitt forslag til Nasjonal helse- og sykehusplan. Der vil lokalsykehusenes framtid bli et sentralt tema. Høie har allerede luftet tanken om at bare de største sykehusene skal ha døgnkontinuerlig kirurgisk akuttberedskap. I begynnelsen av mai konkluderte en egen rådgivningsgruppe om at akuttkirurgien ved lokalsykehusene bør halveres i løpet av 10 til 15 år.

– Vi har store forventninger til Høie om at han i forkant av denne meldinga vil samarbeide med fagbevegelsen, lokale folkevalgte og ansatte når framtidas sykehusvesen skal bygges. Det kan være nødvendig å minne helseministeren på at helsevesenet ikke er en bedrift, men skal bidra til å skape en tryggere hverdag for folk i hele landet, avslutter Sissel M. Skoghaug.

Les mer om Fagforbundets politikk på sykehusområdet