Maskinistforbundet sprer misvisende informasjon om særavtalen for brann og redning

Brannfolk på Lørenskog brannstasjonNedre Romerike brannvesenSkaputstyr til brannfolk (Foto: Jan Lillehamre)

Maskinistene sauser sammen hovedtariffavtalen og særavtalen i et forsøk på å ta æren for økning i helgetillegget for brann og redning. Det kan være greit med en oppklaring.

16.09.2020 av Torgeir Holm
Sist oppdatert: 16.09.2020

Lønnsoppgjøret i kommunesektoren endte blant annet med heving av lørdags- og søndagstillegget slik at alle nå er sikret et tillegg på minst 53 kroner, med virkning fra 1. oktober.

16. september kan vi lese på Maskinistforbundets nettsider at forbundet har oppnådd en stor seier fordi de i forbindelse med nemdsbehandlingen av særavtalen høsten 2019 valgte å benytte seg av muligheten til å la særavtalen gjelde til utløpet av hovedtariffavtalen. Maskinistene hevder det derfor var de som fikk gjennomslag for at helgetillegget skulle heves fra 50 til 53 kroner også for de som er innenfor særavtalen for brann og redning.

Denne framstillingen er helt feil. Helgetillegget for de med særavtale er regulert i hovedtariffavtalen. Det er hovedtariffavtalen som regulerer lønns- og arbeidstidsvilkår med mindre særavtalen presiserer noe annet. Derfor gjelder økningen av helgetillegget for brann og redning både for Fagforbundets, Maskinistenes og Deltas medlemmer fra 1. oktober 2020.

Fagforbundet og LO Kommune hadde økning av helgetillegget som prioritert krav fra første stund i forhandlingene.

For øvrig registrerer vi at Maskinistene ikke fikk gjennomslag for noen krav i forhandlinger om særavtalen og at deres særavtale også gjelder til og med 31.12.2020.

Konklusjon

Det er forhandlingene om hovedtariffavtalen som har gitt endringer i helgetillegget. Endringen gjelder fra 1. oktober for alle innen brann og redning. Når særavtalen utløper har ikke hatt noen betydning.

Dersom Maskinistforbundet faktisk har oppnådd en stor seier vil vi gjerne gratulere dem med det. Ut ifra artikkelen på nettsidene deres er det imidlertid ikke lett å få grepet om hva denne store seieren går ut på.