Endelig midler til fagskolen: Nå må deltids- og ledelsesutdanning på plass

Leder av Norsk Brannmannsforum, Bjørn Rønning

- Vi er glade for at fagskolen endelig blir etablert, men det er fremdeles mange saker som gjenstår, sier leder av Norsk Brannmannsforum, Bjørn Rønning. Fagforbundet har denne høsten jobbet med en rekke saker som omhandler brann og redningstjenesten.

07.10.2020 av Torgeir Holm
Sist oppdatert: 07.10.2020

Kun en del av utdanningsreformen

I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2021 er det foreslått å bevilge 139 millioner til etableringen av fagskolen for brann og redning. Etter planene skal nå fagskolen stå klar høsten 2023. Leder i Norsk Brannmannsforum, Bjørn Rønning er glad for midlene til fagskolen, men mener det er viktig å huske på deltidsopplæring og lederutdanning også.

24. september hadde Fagforbundet kontaktmøte med Lars Jacob Hiim i Justis- og beredskapsdepartementet, for å diskutere den generelle utviklingen for brannfolk i Norge og å ta opp politiske saker som Fagforbundet prioriterer på brannområdet. Midlene til fagskolen var lekket i forkant av møtet og forbundet benyttet anledningen til å rose statssekretæren for at lovnadene nå endelig blir fulgt opp med bevilgninger. Fagforbundet gjorde i møtet klart at for å få gjennomført den kompetansereformen som er påkrevd i brann og redningstjenesten, er det også på høy tid med en ny lederutdanning og en modernisering av deltidsutdanningen.

Fagforbundet tok også opp behovet for å få på plass den nye dimensjoneringsforskriften for brann og redning og at det trengs en stortingsmelding for å rydde opp i brann og redningstjenestens oppgaveportefølje. I tillegg påpekte forbundet de høye kostnadene knyttet til Nødnett og oppdragshåndteringssystem til 110-sentralene.

- Selv om politikere er imøtekommende når vi legger fram vårt syn frykter vi at etaten blir glemt når viktig politikk utformes. Vi må derfor fortsette informasjonsarbeidet rettet mot politikere og beslutningstakere om viktige saker for brann og redning, sier leder i yrkesseksjon samferdsel og teknisk Stein Guldbrandsen.

Reagerer på angrepet på særaldersgrensene

En annen viktig sak for Fagforbundet i høst har vært kampen for særaldersgrensen for pensjon. I vinter brøt forhandlingene mellom regjeringen og arbeidstakerne sammen fordi regjeringen ikke var villig til å komme med et tilbud som sikrer en anstendig pensjon til dem som må gå av med pensjon på særaldersgrensen. Arbeids- og sosialdepartementet har nå sendt et forslag på høring om å fjerne plikten til å fratre for de som har særalderspensjon.

Fagforbundet og Norsk Brannmannsforum har samarbeidet godt om saken, som begge organisasjoner mener bærer preg av regjeringens politisk motstand mot særaldersgrenser generelt. Fagforbundet har levert høringssvar via LO, som du kan lese her. Norsk Brannmannsforums høringssvar finner du her.

- Vi er bekymret for at man i realiteten fjerner særaldersgrensen med denne endringen. På sikt frykter vi at du ikke vil kunne tjene opp en full pensjon fram til fylte 60 dersom plikten til å gå av forsvinner, sier Bjørn Rønning. Han er også bekymret for at kreftrisikoen i brannyrket vil øke om folk må stå lenger i jobb.

Regjeringen og arbeidstakerorganisasjonene avtalte i 2018 forhandlingsløpet for særaldersgrense og avtalen bekreftet at det også i framtiden ville være behov for særaldersgrensen. Rønning er mektig provosert over at regjeringen vi endre loven.

- De forøker rett og slett å komme seg unna inngåtte avtaler med å endre lovverket. Det er ikke greit.

Fagforbundet Vestfold og Telemark satte i august fokus på saken ved å invitere politikere fra fylket til Sandefjord brannstasjon for å prøve seg på de fysiske testene for å kunne jobbe som røykdykkere. Iført brannbekledning og flaskepakke sto politikerne på så svetten silte. NRK kom også på besøk for å lage en reportasje. Innslaget finner du på denne siden.

Endringer i reglene for yrkesskadeerstatning kan ikke bare gjelde politifolk

Regjeringen har også kommet med forslag om endringer i politiloven for å gi personell som skader seg i politioperativ trening muligheten til å få skaden anerkjent som yrkesskade.

- Både forslaget om å fjerne plikten om å fratre for de med særaldersgrense og det som omhandler yrkesskadeerstatning viser at regjeringa ikke skjønner seg på hverdagen medlemmene våre står i. Da er det mildt sagt frustrerende at de kommer med forslag som er så dårlig utredet, mener Stein Guldbrandsen.

Brannfolk er en av yrkesgruppene som kan regne med øvelser av samme typen som politiet. For eksempel innebærer PLIVO-instruksen at brann- og redningspersonell har en selvstendig plikt til å vurdere å gripe inn ovenfor en gjerningsperson med stikkvåpen dersom de ankommer et hendelsessted før politiet

Stein Guldbrandsen mener regjeringen har gjort en slapp jobb.

- Vi er selvfølgelig glade på politiets vegne over at skader som oppstår under øvelse skal kunne anerkjennes som yrkesskade. Men fordi problemet ikke bare gjelder politiet, men også andre yrker som brann og redning, skulle lovendringen fulgt oppgavene istedenfor yrkesgruppen. Da hadde brannfolk også blitt ivaretatt bedre enn i dag.

Bjørn Rønning er enig.

– Det ser ut som justis- og beredskapsdepartementet kun tenker på politiet når de tenker beredskap. Så viser høringene regjeringen har kommet med om særaldersgrensen og endringer i politiloven at regjeringen ikke forstår hva jobben i brann- og redningstjenesten innebærer. Jeg synes det er bekymringsfullt.

Fagforbundet og LOs høringssvar kan du lese i sin helhet på denne siden.

Fagforbundet

Positivt møte med Arbeiderpartiet

28. september hadde Fagforbundet møte med Arbeiderpartiets justisfraksjon. Som i møtet med departementet ble de viktigste sakene for Fagforbundet diskutert. Møtet viste at justisfraksjonen er godt oppdatert på situasjonen i brann og redningstjenesten generelt og at Arbeiderpartiet i hovedsak støtter Fagforbundets krav på brannområdet. Det viser også utkastet til nytt partiprogram.

Langsiktig arbeid gir gjennomslag for medlemmene

Da fagskolen ble vedtatt opprettet i 2015 var det etter langsiktig påvirkningsarbeid fra hele brann-Norge med Fagforbundet som en av de høyeste og tydeligste stemmene. Selv om fagskolen er blitt forsinket i ettertid har presset mot myndighetene på å komme i gang bidratt til at den i år får bevilgningen.

På samme måte som med fagskolen kommer Fagforbundet til å fortsette å jobbe langsiktig og systematisk for å få gjennomslag for de andre sakene vi kjemper for på brannområdet. I det videre arbeidet er et planlagt kontaktmøte med DSB og budsjetthøringen for 2021 i Stortinget noen av de første tingene på agendaen. Bjørn Rønning oppfordrer brannfolk til å være mindre beskjedne på egne vegne.

- Brannfolk må engasjere seg. Vi kan bruke kanalene våre i Fagforbundet, men også media. Vi ser at det er interesse for en del saker som omhandler brannområdet, som for eksempel økt oppdragsmengde ute i distriktene. Politiet har vært flinkere til å komme på i media og kanskje har vi brannfolk noe å lære av dem, avslutter Rønning.