Fagforbundet beklager manglende representasjon i BPA-utvalg

Helga Rismyhr Grinden, fylkesstyremedlem Hedmark. Divisjonstillitsvalgt Sykehuset Innlandet (Foto: Trond Isaksen)

Fagforbundet reagerer kraftig på at representanter fra ansattes organisasjoner ikke er gitt plass i utvalg for å vurdere BPAordningen. Fagforbundet beklager at ikke Helse- og omsorgsdepartementet ser de fordeler og de ressurser som ligger i å ta med alle parter i et slikt utvalgsarbeid.

24.10.2019 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 08.04.2021

Følgende henvendelse ble oversendt Helse- og omsorgsdepartementet den 24. september:

Utvalg om brukerstyrt personlig assistanse

I statsråd 20. september ble det oppnevnt et utvalg som skal gjennomgå ordningen med brukerstyrt personlig assistanse.

Fagforbundet ser det som positivt at et slikt utvalg nå blir nedsatt og anser utvalgets mandat med problembeskrivelse som riktig. Tiden er nå inne for å foreta en grundig evaluering av ordningen

Det Fagforbundet reagerer på er at det ikke er tatt hensyn til representasjon fra arbeidstakerorganisasjoner i utvalget.

Fagforbundet er i dag det eneste forbundet som organiserer medlemmer som arbeider som BPA. I BPA ordningen, med unntak av den som mottar tjenester, er assistenten den viktigste faktor for å få en vellykket organisering og tjeneste. Fagforbundet har gjennom mange år arbeidet med problemstillinger knyttet til BPA og til likestilte ordninger blant annet i arbeidslivet.

Vi ser at arbeidsgiversiden er tilgodesett med plass i utvalget med NHO, mens arbeidstakersiden er blitt holdt utenfor.

Mandatet for utvalgt tilsier klart at det her må drøftes forhold som går på den enkelte arbeidstakers arbeidshverdag. Blant annet sitat: «Utvalget bes om å vurdere eventuelle arbeidsrettslige forhold knyttet til forslagene» og «Utvalget skal utrede, vurdere og fremme forslag til hvordan brukerstyrt personlig assistanse kan utformes slik at ordningen fungerer etter hensikten, herunder bidrar til å oppnå målet om likeverd, like muligheter uansett bosted, likestilling og samfunnsdeltakelse for personer med nedsatt funksjonsevne, gode arbeidsforhold for assistentene og bærekraft i ordningen.»

Slik departementet her håndterer samarbeidet mellom partene i arbeidslivet, betyr dette at vi som arbeidstakerorganisasjon må bruke andre kanaler og andre samarbeidskonstellasjoner for å få fremmet arbeidstakernes synspunkter og sikre deres rettigheter.

Yrkesseksjon helse og sosial

Iren Mari Luther                                                     Tonje Thorbjørnsen

leder                                                                      Fagleder

Yrkesseksjon helse og sosial