Arendalsuka - tre livsfortellinger

Hvem er det vi jobber for i eldreomsorgen? Tradisjonen tro har Verdighetsenteret og Fagforbundet et felles arrangement i Arendalsuka.

Fagforbundets parole "Stolt og sterk personlig assistent"

Stolte og sterke assistenter i Stolthetsparaden 2023

Lørdag 10. juni gikk Fagforbundets medlemmer som er jobber som assistenter i BPA-ordningen sammen i Stolthetsparaden under parolen «Stolt og sterk personlig assistent» for å kjempe for likestilling og retten til full samfunnsdeltakelse for alle.

Nestleder i yrkesseksjon helse og sosial Helge Sporsheim sammen med rådgivere Cecilie Haga og Emilie Storli

Menneskerettigheter til personer med psykisk utviklingshemming

Fagforbundet har gitt innspill på stortingsmeldingen "Menneskerettar for personar med utviklingshemming - Det handlar om å bli høyrt og sett". Fagforbundet organiserer mange av yrkesgruppene som jobber i tjenestene hvor menneskerettighetene til utviklingshemmede skal realiseres.

Styret i yrkesseksjon helse og sosial

– Vi er eit fantastisk lag

Det var mange delegatar på talarstolen i laupet av landskonferansen, som løfta mange viktige yrkespolitiske problemstillingar. – Vi er eit fantastisk lag som eg gler meg til å leie i tre nye år, seier ein stolt Iren Luther.

Illustrasjonsbilde

Høring om statsbudsjettet i helse- og omsorgskomitéen

Fagforbundet var i høringsmøte om regjeringens forslag til budsjett i Stortingets helse- og omsorgskomité 17. oktober.

Anne Green Nilsen fra Fagforbundets arbeidsutvalg signerte BPA-overenskomsten sammen med Karita Bekkemellem, administrerende direktør i NHO Geneo (til venstre).

Ny tariffavtale for BPA-assistenter på plass

LO/Fagforbundet og NHO/NHO Geneo er enige om å opprette en overenskomst for brukerstyrte personlige assistenter. Navnet blir BPA-overenskomsten.

Edita B. Khawaja verver personlig assistenter under Independent living festivalen 2022

Fagforbundet på stand for likestilling for funksjonshemmede

I forbindelse med den årlige Independent living festivalen 2022, står Fagforbundets Edita Khawaja på stand for å verve medlemmer. - Det er en yrkesgruppe som vi ikke treffer på arbeidsplassbesøk og er glade for å møte her, sier Kurt Rønning, nestleder i Yrkesseksjon helse og sosial

Mann og kvinne går tur i rullestol. Mann går bak rullestolen og holder i denne. Kvinnen sitter i rullestolen og peker på noe.

Fagforbundets svar på høringen om BPA-ordningen

I desember 2021 leverte BPA-utvalget sin offentlige utredning om BPA-ordningen. Utredningen ble sendt på høring, og Fagforbundet har kommet med sitt innspill. - Det er viktig å få frem arbeidstakerperspektivet, sier Kurt Rønning, nestleder i Yrkesseksjon helse og sosial.

Webinar: Barn og unges digitale oppvekst

Fagforbundets Yrkesseksjon helse og sosial og Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst har gleden av å ønske deg velkommen til webinar om barn og unges digitale oppvekst.

Fagseminar om rettigheter, plikter og muligheter i BPA-yrket

Yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet inviterer personlige assistenter til digitalt fagseminar om rettigheter, plikter og muligheter i BPA-yrket 14. desember.

Bli med på digital BPA-kafé 7. desember, 2021

Yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet inviterer deg som er personlig assistent til digital BPA-kafé 7. desember!

Podkast: Hør hele CRPD-skolen

Ulobas podkast Selvsagt har publisert femte og siste del av CRPD-skolen. De fem episodene gir et godt grunnlag for å følge med på, og mene noe om, en viktig politisk sak denne stortingsperioden: inkorporering av FN-konvensjonen for funksjonshemmedes rettigheter.

Podkast om hørselshemming

Sjansen er stor for at du kjenner noen som har et hørselsproblem. Hvilke utfordringer kan hørselshemming føre med seg? Og hvordan kan du bidra til å gjøre hverdagen litt lettere for en som hører dårlig? Podkasten Fagprat gir deg noen tips!

Markering av dagen for personlig assistenter

15. juni markerer Fagforbundet Vestland og Fagforbundet Viken dagen for personlige assistenter. Både medlemmer og ikke-medlemmer inviteres til digital yrkesfaglig dag. Påmeldingsfrist er 9.juni.

Helsefremmende tips i podkasten Fagprat

Har du mistet gode treningsvaner og spist mye usunn mat det siste året? Naprapat Monica Aschim gir noen gode tips til hvordan du kan gjenvinne kontrollen, og gi deg selv positive "dytt" til å ta riktige og helsefremmende valg i hverdagen.

Nettkurs om smitteforebyggende renhold

Hva betyr smitteforebyggende renhold? Hvordan kan du sikre både deg selv og omgivelsene mot smitte? Ta dette korte, gratis kurset fra Fagforbundet!

Nettkurs om smitteforebyggende renhold

Illustrasjon.

Del et bilde av din nye arbeidshverdag!

Dette er en utfordring til deg som er medlem eller tillitsvalgt i Fagforbundet. Vis oss hvordan du har det på jobb akkurat nå!

Velger å kjempe:Trine Børresen og Katrine Jacobsen, leder og hovedtillitsvalgt i Fagforbundet Sykehjemsetatens fagforening er kamplystne på vegne av medlemmene, men ikke humørløse.

Viktig informasjon til personlig assistenter i BPA-ordningen!

Folkehelseinstituttet definerer BPA som helsepersonell, og denne yrkesgruppen skal derfor testes ved akutt luftveisinfeksjon.

På bildet; Line Tollefsen, Berit J. Kristensen og Britt Jensen

Nytt faglig tilbud fra Yrkesseksjon helse og sosial: podkasten Fagprat

Sjekk ut det splitter nye faglige tilbudet fra Yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet, podkasten Fagprat.