Notis: 9000 studentmedlemmer

AnnaLundBjørnseniuniformforanenbrannbil

Særaldersgrenser: Nye regler til å leve med

– Det aller viktigste er at vi fikk til å lande en avtale, at den fortsatt vil gjøre det mulig for mange i belastende yrker å gå av tidligere enn andre og likevel være sikret en pen­sjon det går an å leve av, sier Anna Lund Bjørnsen, leder for Fagforbundet Oslo brannkorpsforening.

Illustrasjon.

Vant sak om treårsregelen og lønn

Fagforbundet vant nylig fram i en sak i Agder tingrett for et medlem ved Sørlandet sykehus. Retten kom fram til at arbeidsgiver hadde opptrådt lovstridig ved å tilby lavere lønn da medlemmet hadde vært ansatt i mer enn tre år og skulle få fast ansettelse.

Forsiden

Morten i halvfigur.

Morten brenner for hele laget i skolen

Morten Fagerjord vil ta i bruk all kompetansen som de ansatte sitter på. Han har jobba i over 20 år som miljøarbeider på Hammartun ungdomsskole på Lillehammer og har sett hvor viktig det er at hele laget rundt eleven jobber på tvers og får brukt all sin kunnskap.

Illustrasjon.

Kryptering av filer – en guide for tillitsvalgte

Tillitsvalgte håndterer ofte opplysninger som ikke skal komme på avveie. Du er lovpålagt gjennom personopplysningsloven å kryptere når du sender filer med sensitive personopplysninger.

Side 2, under Lillestrøm-sak: Nytt politisk styre i kommunene – noen råd til fagforeninger og tillitsvalgte

De borgerlige partiene, særlig Høyre, fikk betydelig økt oppslutning ved årets kommunevalg. Det innebærer en endring i de politiske prioriteringene. Tillitsvalgte kan komme til å møte en rekke omstillinger med mulige negative konsekvenser.

Midten: Kort om ny særalderspensjon

De som må gå av med pensjon tidligere enn vanlig har fått nye regler. Her er en kort oppsummering.

LederavFagforbundetLillestrømIrenBekkevoldBergoghovedtillitsvalgtNinaJeppesenJohnsgårdtilvenstre

Forberedt på kamp etter blå valgseier

Lillestrøm. En liten storby på Østlandet. Her har Arbeiderpartiet regjert siden tidenes morgen. Planen var at det skulle fortsette slik, men kommunevalget satte en stopper for det. Den røde byen har blitt blå. En ny hverdag venter Fagforbundets tillitsvalgte.

Illustrasjon sykehus.

Dommen: Vant sak om treårsregelen og lønn

Fagforbundet vant nylig fram med en sak for et medlem ved Sørlandet sykehus vi fikk medhold i at arbeidsgiver hadde opptrådt lovstridig ved å tilby lavere lønn da medlemmet passerte treårsgrensen og var å anse som fast ansatt.

Eldreomsorg

Framsnakker oppgavedeling i helsevesenet

Oppgavedeling er en viktig del av løsningen på helsepersonellkrisa.Iren Mari Luther, leder for Yrkesseksjon helse og sosial, forklarer hvorfor.

Den finske LO-lederen Jarkko Eloranta og en samlet fagbevegelse mobiliserer mot en fersk høyreregjering.

Finsk høyreregjering går løs på arbeidstakeres rettigheter

Den finske høyreregjeringen vil gjøre det lettere å gi folk sparken, stramme inn streikeretten og begrense sentrale forhandlinger. Samtidig kutter regjeringen i velferdstjenester.

Portretteravdetrekvinneneogenmannsomerintervjuetisaken

Fire i farta: Hva er det vanligste spørsmålet du får fra medlemmer?

Blid kvinne med mørkt skulderlangt hår. Sitter på et kontor og smiler til kameraet.

Tenker nytt om tariff

I en undersøkelse svarte 87 prosent av Fagforbundet-medlemmene at høyere lønn er det viktigste kravet til neste års tariffoppgjør. I Innlandet går de nye veier for at medlemmene skal ta del i tariffarbeidet.

Illustrasjon.

Mens vi venter på den blå vinteren

Greit – høyrevinden er i luften. Nesen rynkes, og framtiden ser kanskje litt ut som en blåmandag hver dag. Setene i kommunestyret er ikke like røde som de en gang var. Flere politikere blir valgt på grunn av popularitet og ikke politikk. Hva skal vi tillitsvalgte gjøre med det?

Nytt om navn

Testartikkel

JAKTER IVER: Hilde Larsen (t.v.) har vært ressursperson i Vestland en god stund. Marianne Bratsveen er helt fersk i Innlandet. – Jeg håper flere kommuner får øynene opp for hvor godt verktøy trepartssamarbeid kan være, sier Bratsveen.

Vil du bidra til å gjøre arbeidsplassen bedre?

Fagforbundets ressurs­personer innen trepartssamarbeid står klare til å hjelpe deg.