Start i forhandlingene i Spekter helse A2

F.v.: Forhandlingsleder i Fagforbundet, Anne Green Nilsen, forhandlingsleder i Spekter, Anne-Kari Bratten, og forhandlingsleder i Delta, Trond Ellefsen. (Foto: Ingvild Hunsrød / Fagforbundet)

Onsdag 31. mai starter forhandlingene i Spekter helse. Nå forhandles det om lønn, som hører til den såkalte A2-delen.

31.05.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 31.05.2023

LO-forbundene som er med i forhandlingene er Fagforbundet, El & IT forbundet, Fellesorganisasjonen og Creo. i tillegg forhandler YS med Delta og Parat.

Viktig å løfte de lavest lønte

Kravene til Fagforbundet er å løfte de lavest lønte, heve de generelle tilleggene og øke helgetilleggene.

Kravet er på linje med frontfaget.

– For oss er det viktig å heve de med lavest lønn i dette lønnsoppgjøret. Melk og strøm koster det samme, men de med lavest lønn bruker en større andel av lønna si på det, sier forhandlingsleder i Fagforbundet, Anne Green Nilsen.

Hvis ikke partene kommer til enighet går oppgjøret til mekling.

Forhandles for ansatte i sykehus

Avtalen for spesialisthelsetjenesten gjelder ansatte i sykehus, som ambulansepersonell, helsefagarbeidere, sykepleiere, hjelpepleiere, portører, helsesekretærer, driftsoperatører, ikt-ansatte, kontor- og administrasjonsmedarbeidere, håndverkere og renholdere.