Spennende valg kan snu mye i Sandnes

LÆRER MYE: Byggdrifter og miljøvaktmester Ivar Skjørestad i Sandnes kommune håper at Fagforbundets kampsaker gir valgresultater. (Foto: Fagforbundet / Kari-Sofie Jenssen)

Han er miljøvaktmester, jobber heltid på boligkontoret, fagforbundsmedlem og tidligere plasstillitsvalgt. Ivar Skjørestad er spent på valget i september og urolig for hva som kan skje dersom høyresida kommer i posisjon.

26.06.2019 av Kari-Sofie Jenssen og Randi Tevik
Sist oppdatert: 26.06.2019

Sandnes er kommunen som er kjent for å ha ordfører fra Arbeiderpartiet og varaordfører fra Fremskrittspartiet. Duoen Stanley Wirak (Ap) og Pål Morten Borgli (Frp) er en snakkis landet rundt, og har ledet Sandnes de siste åtte åra.

– For medlemmene i Fagforbundet har det vært en god ting, ikke minst for kollegaene mine som er renholdere. Etter å ha vært ut på anbud, er de nå inne som kommunalt ansatte igjen, sier Ivar Skjørestad.

Alliansen mellom Ap og Frp gjør at det ikke har vært noe press om å konkurranseutsette eller privatisere, i den perioden de har styrt.

– Høyre kjørte veldig på den beryktede NHO-rapporten i valgkampen sist. De hadde allmøter om det, og overspilte og tapte valget på det, tror jeg, sier Skjørestad.

Det som er suksessfaktoren for Ap og Frp er at den ene parten, Ap, hindrer privatisering av kommunale tjenester og FrP må innordne seg for å hindre eiendomsskatt.

Kommunen best med egne ansatte

I Sandnes er tekniske tjenester organisert i kommunale foretak, der egne ansatte utgjør kjernetroppen. Teamene er sammensatt av byggdriftere med fleksibel kompetanse, rørleggere, snekkere og elektrikere. Organiseringa gir også fleksibilitet ved sykefravær.

– Å sette alt på anbud er lite samfunnsnyttig, sier Skjørestad. Han mener det er viktig og riktig å ha en grunnbemanning av ansatte som kjenner kommunen, kjenner bygningsmassen, vet hvor stoppekraner er og hvilke veier som trenger vedlikehold. Han nevner spesielt at renholderne i kommunen har godt rykte, de gjør en kjempejobb.

– Det betyr ikke at kommunen ikke kan kjøpe tjenester lokalt, understreker han.

Skjørestad er en stolt byggdrifter. Det er et fag han kjempa for, og der gjorde Fagforbundet en formidabel jobb.

En miljøvaktmester må like all slags folk

Det er fire miljøvaktmestere i Sandnes. De har tilsyn med kommunale boliger og kommer tett på menneskene som bor der. Jobben handler om sikkerhet, vedlikehold, brannsikring og livet til dem som bor der. De går inn hos folk og dokumenterer situasjonen. Det er et krav fra utleier og fra forsikringsselskapene.

– Vi må like å være sammen med mennesker, denne jobben passer ikke for en som gjør forskjell på folk. Man kan ikke være imot asylsøkere og rusmisbrukere, for å si det sånn.

Kommunen har egne boliger, og de leier ut, og de leier av private for utleie. Da det kom flyktninger til kommunen gikk de utenom den ordinære køen til kommunale boliger, derfor leide kommunen egne boliger til disse. Det var viktig for ikke å skape misnøye.

-– Vi finner folk som trenger hjelp. De er ensomme og isolerte, det er mye psykiatri, mange som sliter og som har diagnoser, men også mennesker som trenger hjelp og veiledning for å komme seg videre inn i egen bolig, forteller Skjørestad.

Bra for kommune og innbyggere

Miljøvaktmestrene gir en vinn - vinn situasjon både for kommunen og for beboerne. Hver beboer har sin kontaktperson – og det er et mål at noen av dem som leier av kommunen skal inn i egen bolig etter hvert. Flyktningene som kom måtte ha mye oppfølging, blant annaetegne boligkurs, før de gikk videre i livet.

Sandnes kommune har også egne rusboliger, for de med aktiv rus. De har ikke boevne i kommunale boliger heller, og det er vanskelig i det hele tatt å finne ut hvor disse skal bo.

Ivar Skjørestad lærer mye om i liv som leves på skyggesida, og liker jobben sin som han ser betyr mye for andre. Han håper at også andre ser verdien av å ta vare på alle i kommunen og at det vil gjenspeile seg i valgresultatet i september.