Sara måtte selv jakte vakter, nå hjelper hun andre til større stilling

Du møter heltidshelt Sara Bashir i ukens podkastepisode av "Hele laget".

Du møter heltidshelt Sara Bashir i ukens podkastepisode av "Hele laget". (Foto: Lars Helgerud)

Sara Bashir fikk 52 prosent stilling da hun begynte å jobbe som helsefagarbeider. For å få økonomien til å går rundt måtte hun jakte ekstravakter. I ukens podkastepisode av ‹Hele laget› forteller Sara om hvordan hun har kjent deltidsfella på kroppen og nå jobber for å sikre Fagforbundets medlemmer hele og faste stillinger.

24.04.2024 av Lars Helgerud
Sist oppdatert: 26.04.2024

Her kan du høre podkasten

Apple podcast

Spotify

Soundcloud

Nå er Sara  hovedtillitsvalgt for sykehjemmene i Lovisenberg Omsorg i Oslo. Sammen med tillitsvalgte i Fagforbundet Pleie og omsorg i Oslo har hun jobba målretta med å sikre folk stillingsstørrelsen de har rett på. De siste par årene har de hjulpet over 550 medlemmer til å få større eller hele stillinger!

I denne ukas episode av «Hele laget» forteller Sara om livet som deltidsansatt, og ikke minst hvordan hun jobber for å løfte Fagforbundets medlemmer ut av deltidsfella og inn i heltid! Denne vil du ikke gå glipp av.

Gruppa jobber slik at de tar direkte kontakt med medlemmene for å starte arbeidet med å sjekke om de har krav på høyere stilling. Blant annet gikk de gjennom de mange som jobbet deltid og gikk ekstravakter.

– Mange medlemmer vet ikke hva de har krav på. Derfor tar vi kontakt og spør hvor mye de jobber og opplyser om hva de har krav på, forteller Sara.

Og nettopp den oppsøkende virksomheten har vært en av suksessformlene for prosjektet.

– Dette er et eksempel på glimrende fagforeningsarbeid, sier nestleder i Fagforbundet og programleder i podkasten, Helene Skeibrok.

Mange av dem som har fått hjelp av Fagforbundets heltids-gruppe har jobbet nærmest fullt fra før, gjennom shopping av vakter som tilkallingsvikarer.

En kartlegging som Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo har utført, viser at bruken av ekstravakter og vikarer tilsvarte i overkant av 1500 årsverk per år i helse- og omsorgssektoren i Oslo i perioden 2019 til og med 2021.