Fagforbundet Innlandet avholdt sitt representantskapsmøte den 19. – 20. mars

Fagforbundet Innlandet avholdt sitt representantskapsmøte den 19. – 20. mars på Scandic Hamar. (Foto: Annette Rud Jensen)

To ganger i året avholdes det representantskapsmøte i Fagforbundet Innlandet, som er øverste organ i Innlandet. Her samles det delegater fra alle våre 39 fagforeninger, fylkesstyret, yrkesseksjoner og utvalg hvor dem er med å bestemme veien videre for oss som organisasjon i Innlandet, politikken vi mener, og hva vi aktivt skal jobbe med i tiden fremover.

27.03.2024 av Annette Rud Jensen
Sist oppdatert: 27.03.2024

Representantskapet gikk over to dager – med mange gjester og innledere. Den første dagen gikk for det meste til vanlig såkalte årsmøtesaker, hvor regnskap, årsberetning, handlingsplan og budsjett skal godkjennes.

Solidaritet og støtte med de krigsrammede på Gaza

Et gjennomgående tema som gikk igjennom hele representantskapsmøtet, var naturligvis krigen på Gaza. Siden 7. oktober 2023, har Gaza vært bombet sønder og sammen, og veldig lite nødhjelp slipper inn. Sult brukes nå som en strategi for å drepe befolkningen i Gaza.

​Fagforbundet har, gjennom sitt samarbeid med Norsk Folkehjelp, besøkt organisasjonen Union of Agricultural Work Comitees(UAWC) flere ganger når vi har besøkt Palestina. Det er Palestinas bonde- og småbrukarlag, og fiskarlag.

​De jobber vanligvis med å hjelpe bønder og fiskere til å livnære seg av primærnæringen, men har nå startet nødhjelpsarbeid i Gaza. Nødhjelpen består av matvarer, vann, brensel til oppvarming og koking, tepper og madrasser til familier som har mistet alt de eier og som ikke får tilgang til det lille av nødhjelp som kommer inn uten fra.

​Fagforbundet og Norsk Folkehjelp står nå sammen om en innsamlingsaksjon, og fylkesstyret foreslo å bevilge 20.000, - til dette formålet – men debatten på representantskapet gjorde at vedtaket ble endret til å bevilge 40.000, -. Fagforbundet innlandet vil fortsette å oppfordre alle fagforeninger, lag og organisasjoner å vise sin støtte og solidaritet med de rammede av krigen og den urett som gjøres mot ett helt folk.

I tillegg til bevilgningen møtet vedtok, fikk også innledere og gjester innledergave som var solidaritetsgave – en pose kaffe fra Gaza.

NIFU-rapport skole

Representantskapet fikk også besøk av Ingri Bjørnevik, rådgiver for yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst hos Fagforbundet sentralt – for å legge fram NIFU-rapporten som sier noe om laget rundt eleven, og bruken av flerfaglig kompetanse i skolen.

Ansatte i skolen som jobber elevrettet, men som ikke har lærerutdanning, omtales i rapporten som skolemiljøansatte. Disse jobber primært med elevgrupper som trenger ekstra tilrettelegging eller oppfølging i skoletimene for å frigjøre læreren, for eksempel elever med utagerende atferd eller med særskilt behov. Det har etter hvert som forventningene til skolen har økt, blitt tydeligere at det er behov for å involvere andre yrkesgrupper i skolen for å støtte lærerne i et såkalt «lag rundt eleven». Skolemiljøansatte jobber i mindre grad systemrettet eller med spesifikke tema.

I undersøkelsen fremkommer det at mange har én-til-én-oppfølging av elever, og at flere opplever at de kun ble brukt for å holde ro, men at de egentlig innehar en kompetanse til å bidra mer i skolens psykososiale arbeid. Det fremkom også skolemiljøansatte oftere blir bedt om å utføre oppgaver som ikke tillegger stillingen. Svarene fra de med miljøterapeutisk, spesialpedagogisk og barnevernspedagogsutdanning gir inntrykk av at det er denne gruppen som i størst grad opplever at kompetansen deres underutnyttes.

Data har blitt samlet inn gjennom en spørreundersøkelse og fokusgruppeintervjuer blant Fagforbundets medlemmer som er ansatt i slike stillinger. Siden vi ikke kjenner til andelen blant skolemiljøansatte som er organisert av Fagforbundet, kan vi ikke si noe om i hvilken grad denne undersøkelsen, er representativ for yrkesgruppene skolemiljøansatte. Datamaterialet er med andre ord i første rekke egnet til å si noe om Fagforbundets medlemmer, og dernest om yrkesgruppene de hovedsakelig representerer, nemlig barne- og ungdomsarbeidere og skoleassistenter/miljøarbeidere. Rapporten svarer på problemstillinger om hvordan skolemiljøansattes kompetanse utnyttes i skolen, hvilke muligheter som finnes for kompetanseheving, og hvorvidt skolemiljøansatte opplever at deres arbeid anerkjennes.

Ønsket om et mer sammensatt «lag rundt eleven» blir ofte begrunnet både ut fra et behov for bedre utnyttelse og samordning av ressurser generelt, og mer konkret ut fra behovet for å bidra i tilretteleggingen av undervisningen for elevene, til tidlig innsats, og for å frigjøre lærernes tid slik at de kan konsentrere seg om kjerneoppgavene.

Hovedinntrykket i rapporten er at skolemiljøansatte brukes for å frigjøre læreren i timen, men at de i mindre grad utnyttes i systemrettet arbeid. Ingrid Bjørnevik, rådgiver for yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst nasjonalt delte konklusjonene av rapporten.

Valg av ny opplæringsansvarlig

Etter at Marte Kravdal har bedt om fritak fra vervet som opplæringsansvarlig da hun har blitt mamma i perioden, og ønsket i stedet å la seg velge som hovedtillitsvalgt i egen lokal fagforening i perioden hun er med småbarn, har Fagforbundet Innlandet hatt vervet ledig siden Marte gikk ut i mammapermisjon. Representantskapet valgte Anna Linnea Steen som ny opplæringsansvarlig, hun har inntil nå vært ungdomstillitsvalgt for Fagforbundet Innlandet, og fylkesstyret fikk fullmakt fra representantskapet til å besette vervet som ungdomstillitsvalgt etter anbefalinger fra valgkomiteen. Anna Linnea vil dermed tre inn i sitt nye verv så snart som mulig – og vi ønsker henne lykke til i sitt nye verv.

Vi ønsker også Marte Kravdal lykke til som småbarns mamma, og som hovedtillitsvalgt hos Fagforbundet Åsnes. Karianne Aaboen har i perioden Marte har hatt permisjon, vært konstituert opplæringsansvarlig i tillegg til å opprettholde sitt eget verv som regionsekretær – og vi vil takke henne for den gode jobben hun har gjort med oppgaver som har kommet inn «fra siden».

Trepartssamarbeid og omstilling i kommunene

Bjørn Pettersen fra omstillingsenheten i Fagforbundet sentralt kom for å snakke om omstillinger i kommunene. Etter at den blå vinden kom over mange kommuner etter kommunevalget i september, vil privatiseringer/konkurranseutsettinger, oppsigelser nedskjæringer i kommunene være hverdagen i flere kommuner.

Hvorfor mener Fagforbundet at det er viktig med drift med egne ansatte:

• Drift med egne ansatte betyr styring gjennom politiske vedtak og ikke gjennom reforhandling av kontrakt.
  • Å drive tjenestene selv gir bedre og raskere tilpasning til endrede behov.
  • Egenregi sikre at læring og kompetanseutvikling skjer i egen organisasjon.
  • Å drive med egne ansatte gjør det mulig med fleksibel bruk av ansatte.
  • Driver virksomheten tjenestene selv gir det god kostnadskontroll og høy forutsigbarhet.
  • Egenregi betyr trygge, stabile og forutsigbare forhold for ansatte.

Argumenter mot konkurranseutsetting:

• Anbudsregimet gir høye transaksjonskostnader/administrative kostnader.
  • Kostnader ved anbud og oppfølging av leverandører undervurderes ofte.
  • Alle endringer i kontrakt eller nye leveranser gir økte kostnader.
  • Private aktører skal ha fortjeneste.
  • Tariffhopping forverrer ofte ansattes lønns- og arbeidsforhold.
  • Oppsplitting i flere kontrakter/-leverandører gir mindre innsyn og oversikt for tillitsvalgte

I tillegg hadde vi følgende temaer:

• Truer sosiale medier friheten vår, med Einar Øverenget
  • LOfavør og Sparebank 1, med Jan Grenaker
  • Hvordan påvirker verdens utvikling vår velferdsstat, med Fredrik Græsvik
  • KLP og pensjon i kommunene, med Wenche Vestby
  • Frontfagsmodellen, med Pål Skarsbak fra forhandlingsenheten Fagforbundet sentralt