Tillitsreformen - også i oppvekstsektoren

Oppvekst, skole, skrive

Oppvekst, skole, skrive (Foto: Bildet er tatt av Thomas G. fra Pixabay)

Fagforbundet Innlandet var gledelig overrasket over at 6 av Innlandets kommuner hadde søkt og fått tilskuddsmidler fra Utdanningsdirektoratet for å prøve ut mer tillitsbaserte arbeidsformer i skoler og barnehager. Skuffelsen ble derfor stor da vi i et møte med de aktuelle tillitsvalgte, oppdaget at tillitsvalgte fra Fagforbundet ikke var tatt med inn i partssamarbeidet, som vi forstår som en forutsetning for tillitsreformen.

23.03.2024 av Marianne Bratsveen
Sist oppdatert: 23.03.2024

I 2023 startet Fagforbundet et samarbeid med NIFU som resulterte i en forskingsrapport – «Skolemiljøansattes roller og kompetanse i laget rundt eleven». Formålet med rapporten var å få oversikt over om kompetansen som allerede finnes i skolen utnyttes, får om ansatte i skolen som ikke er lærere får muligheten til å kvalifisere seg og om de ansatte opplever at arbeidet de gjør anerkjennes og verdsettes.

Forventingen til skolen har endret seg, og det er et behov for flere yrkesgrupper enn lærere i skolen for å i imøtekomme de utforinger som er, og kunne bygge et lag rundt elevene, slik at lærerne kan konsentrere seg om sin kjerneoppgave som er undervisning.

Rapporten avdekker at de andre skolemiljøansatte enn lærerne, og det vil si alt fra assistenter, barne- og ungdomsarbeidere, andre fagarbeidere og høyskoleutdannede miljøterapeuter, ikke blir brukt til systemrettet arbeid, men i stor grad brukes for å frigjøre læreren i forhold til fra utfordringer med enkeltelever.

Tillitsreformen, som vi i Fagforbundet er en forkjemper for, legger særlig vekt på samhandling mellom alle profesjoner. Vi trenger hele laget, for å kunne skape gode trygge læringsarenaer i skolen for alle elvene. Samhandling handler om å involvere alle yrkesgruppene og sette de i stand til å være med å gjøre et systemrettet arbeid inn mot kjerneoppgaven til skolen, som er å gi elevene god undervisning. Skolen er også en viktig arena for sosial utvikling, derfor trengs det også sosialfaglig kompetanse.

Fagforbundet Innlandet krever at KS/kommunene tar tillitsreformen på alvor og involverer alle parter i arbeidet med tillitsreformen. Fagforbundet Innlandet mener dette er en forutsetning for god samhandling, økt kompetanse og bruk av rett ressurs på rett plass!