Gode forsikringsråd er ikke dyre

Når uhellet er ute, gjelder det å ha innboforsikring inne.

Når uhellet er ute, gjelder det å ha innboforsikring inne. (Foto: Mostphotos)

Fagforbundets egen forsikringsekspert og leder i enhet for medlemsfordeler, Morten Helland, har lang erfaring fra forsikringsbransjen og har den siste tida gitt flere gode råd i Dags­avisen. Hva har du i vente av prisøkning på forsikringer - og hva bør du absolutt ikke kutte i selv om det er tøffe tider økonomisk?

18.03.2024 av Ellisiv Solskinnsbakk, kilde: Dagsavisen
Sist oppdatert: 02.04.2024

I trange økonomiske tider blir flere tvunget til å prioritere hva de bruker penger på. Noen velger å kutte både forsikringer og fagforeningsmedlemskap. Det er ikke alltid like lurt.

– Det kan bli veldig dyre kutt den dagen du trenger dem. Hva om det skjer noe på jobben, som for eksempel en plutselig nedbemanning – hva skjer om du da ikke er fagorganisert? Dessuten er enkelte forsikringer inkludert i medlemskapet og i tillegg ofte rimeligere, poengterer Helland til Dagsavisen.

Morten Helland.
Morten Helland. (Foto: Geirmund Jor)

Tre forsikringer du er nødt til å ha

Innboforsikring: Denne forsikringen dekker om det skjer noe hjemme og verdier går tapt. Husk at innboforsikringa fra LOfavør også dekker tingene dine utenfor hjemmet.

Husforsikring: Tall fra SSB viser at rundt halvparten av norske husholdninger befinner seg i enebolig, ytterligere 20 prosent bor i tomannsbolig/rekkehus. Boligen er den største verdien du har, og det er ikke her du skal ta sjanser.

Ansvarsforsikring på bil: Denne kommer du ikke utenom, det er en lovpålagt forsikring. Har du lån med sikkerhet i bilen er det også krav om kaskoforsikring.

Reiseforsikring blir ofte misforstått

Hvis forsikringseksperten selv måtte velge én forsikring i tillegg til de essensielle, velger han reiseforsikring.

– Reiseforsikringen er rimelig og dekker mye fra det øyeblikket du er ute av hjemmet ditt. Noen sier opp reiseforsikringen fordi de ikke skal reise til Syden, og det er veldig misforstått i og med at denne forsikringen også dekker deg innenfor hjemkommunen.

Inkludert i reiseforsikringen er alle husstandsmedlemmer (hjemmeboende barn med alder inntil 21 år). Og den gjelder overalt.

– Den dekker med en gang du er utenfor ditt eget gårds- og bruksnummer, heter det.

Forsikringer vil øke i pris

I tillegg til pris- og renteøkning ellers har vi enda en prisøkning i vente. Det er først og fremst skadeforsikringene som blir merkbart dyrere, men også reiseforsikringene. Bakgrunnen for at skadeforsikringene nå vil gå opp i pris og egenandeler er sammensatt. Det skyldes blant annet inflasjon og konsekvenser av ekstremvær pluss at håndverkere er blitt dyrere.

Skadeforsikringene blir dyrere i år, men forsikringsselskapene vil fordele økningen, slik at ikke alt slår ut på prisen forbrukerne betaler fra ett forfall til et annet.

– For ikke å øke prisene for mye, hever forsikringsselskapene standard egenandel, som betyr at du betaler mer når du først trenger forsikringen din.

Ingen slipper helt unna prisøkningen

Selv ikke Fagforbundets innboforsikring fra LOfavør slipper unna prisøkningen.
– Til og med LOs innboforsikring, som er helkollektiv og pliktig for medlemmer, øker med bortimot 20 prosent. Våre kollektive forsikringer skal imidlertid alltid være konkurransedyktige, understreker Helland.