Årets arbeidsgiver i sykehus overøses med ros

OddHaldgeirLarsentvnestlederiFagforbundetoverrekkerprisenforåretsarbeidsgivertilJonasEggenSykehusetInnlandetTomenniblådressmedeninnrammettegningogengavesjekkpå25000kronersegimellom

Hedret: Odd Haldgeir Larsen (t.v.), nestleder i Fagforbundet, overrekker prisen for årets arbeidsgiver til Jonas Eggen, Sykehuset Innlandet. (Foto: Ingrid Wergeland)

– Det er som dag og natt, sier Tina Storsveen om arbeidsmiljøet før og etter at Jonas Eggen ble sjef på avdelingen.

15.03.2024 av Ingrid Wergeland
Sist oppdatert: 02.04.2024

– Det hadde vært en sammenslåing av to avdelinger som ikke gikk så greit. Det var to motstridende grupper som ikke ville jobbe sammen. Portørene skjønte ikke hvorfor de skulle hjelpe lagerarbeiderne og mente de bare drakk kaffe, mens de på lager mente portørene bare sto og skravla. Jonas rydda opp i den dårlige stemninga, forteller hun.

Tina Storsveen.
Tina Storsveen. (Foto: Privat)

Tina Storsveen er superbruker på kontoret til avdeling for forsyning og transport. Hun holder på å sende e-post til forsyningssenteret angående leveranser når vi ringer, men tar seg tid til å snakke med Oss tillitsvalgte. Hun har jobba på Sykehuset Innlandet på Lillehammer i tolv år. I vinter nominerte hun og kollegaene sjefen til Fagforbundets pris for årets arbeidsgiver i sykehus.

– Jonas fikk oss til å forstå hvor forskjellige arbeidsdager de ulike avdelingene har. Lager kan planlegge dagen og portørene må ta pause når man kan. Før var det mye småkommentarer og små stikk som ble til store kriger. Nå har alt snudd: Folk stiller opp for hverandre, forteller hun.

Det gode ryktet går

Storsveen forteller at ryktet om det gode arbeidsmiljøet har spredd seg. Mens man ofte får høre om rekrutteringsutfordringer i helsevesenet, får avdelingen veldig mange søkere. Eggen får særlig ros for å satse på faglig utvikling.

– Han sender folk på kurs i forbindelse med skole og verv, han gjør alt han kan for å ha en robust gruppe. Det hever kompetansen, og da står vi mye sterkere når det er endringer. Vi er klare til å ta på oss endringer i motsetning til før, forteller Storsveen.

Ikke superkomplisert

Da Eggen mottok prisen på Sykehuskonferansen i begynnelsen av mars, forklarte han hva han tenker er viktig som leder:
– Det er ikke superkomplisert egentlig. Vi må bruke dem vi har til å finne gode løsninger sammen, sier prisvinner Jonas Eggen.

I nominasjonen fra de tillitsvalgte ble han beskrevet som en sjef som jobber systematisk for å utvikle sine ansatte, så de får opprettholdt og utviklet faglig kompetanse og tyngde.

Prisvinneren for årets beste arbeidsgiver i sykehus hedres med et trykk av Dang Van Ty, samt 25 000 kroner.