Sender nødhjelp til Gaza

Fuad Abu Saif, generaldirektør for Union of Agriculture Work Committees (UAWC).

Fuad Abu Saif, generaldirektør for Union of Agriculture Work Committees (UAWC). (Foto: Foto: Hilda Klaveness)

Midt i fortvilelsen over sult og bombing, gjør lokale helter det de kan for å dele ut nødhjelp på Gaza.

15.03.2024 av Ingrid Wergeland
Sist oppdatert: 03.04.2024

«Gaza sulter»-kampanjen, initiert av Fagforbundet, har sendt en halv million kroner til direkte hjelp i november i fjor, og nå er ytterligere en million klar til å bli oversendt. Befolkningen på 2,3 millioner står i fare for å sulte. Israels fullstendige blokade av Gaza blokkerer mat, vann, drivstoff, medisinsk støtte og humanitær hjelp. Fagforbundet støtter Union of Agricultural Work Committees (UAWC) sitt nødhjelpsarbeid til internt fordrevne.

– Israels pågående krigføring mot sivile i Gaza er dypest sett et brutalt angrep på det universelle menneskeverdet, sier Fuad Abu Saif, leder i UAWC.

Fagforbundets Ingunn Eriksen forteller om et krevende nødhjelpsarbeid.

– Da angrepene på Gaza begynte, snudde UAWC seg fort til å bli en nødhjelpsorganisasjon. Pengene brukes på lokalt produserte varer i Gaza. De har klart få tak i lokale grønnsaker, mat, telt, madrasser, fôr, sier Eriksen.

– Vi har kontakt med UAWC, men tidvis er internett nede, alle er på flukt og har flyktet flere ganger. De har sett familie og kollegaer bli drept, de leter selv etter mat. De har ikke apparatet de pleier å ha, men de bruker nettverket sitt for å nå ut, sier Eriksen i Internasjonal enhet i Fagforbundet. Det blir samlet inn penger fra fagforeningskasser og enkeltpersoner.

UAWC er en rettighetsorganisasjon for palestinske bønder og fiskere som kjemper for retten til å fø egen befolkning og beholde jorda si.

– Det er krevende for UAWC å dekke umiddelbare nødhjelpsbehov, men nettverket deres gjør at de er så godt rustet som man kan være. På sikt må vi sikre langsiktig støtte for å rette opp skadene bombingen har gjort på dyrkbar jord, avlinger, jordbruksinstallasjoner – og redskaper og fiskebåtene, avslutter Eriksen.

Støtt Gaza sulter-kampanjen. Vipps: 818574