Nå blir forsikringene dyrere: – Ikke synd på forsikringsbransjen

Gjør også småuhell dyrere: Ekstremvær, inflasjon og økt reiseaktivitet blant folk er noen av grunnene til at forsikringsbransjen øker prisene. (Foto: Mostphotos)

Nå blir skadeforsikringene dyrere. – Det er ikke synd på forsikringsbransjen, men på forbrukerne, sier forsikringsekspert og enhetsleder for medlemsfordeler i Fagforbundet, Morten Helland, til Dagsavisen. Se hvorfor skadeforsikringene blir dyrere.

14.03.2024
Sist oppdatert: 14.03.2024

– Siden selskapene ikke hadde tatt høyde for alt som skjedde i 2023, tapte de penger på enkelte produkter. Det er imidlertid ikke synd på bransjen, men synd på forbrukerne, sier Morten Helland til Dagsavisen. Han leder Fagforbundets enhet for medlemsfordeler og har lang erfaring fra forsikringsbransjen.

Les hele saken i Dagsavisen: Derfor må du betale mer for forsikringer

Morten Helland
Morten Helland (Foto: Geirmund Jor)

Bakgrunnen for at skadeforsikringene nå vil gå opp i pris og egenandeler er sammensatt, ifølge Helland. Det skyldes blant annet inflasjon og konsekvenser av ekstremvær pluss at håndverkere er blitt dyrere.

Først og fremst skadeforsikringene

I tillegg til pris- og renteøkning ellers har vi altså enda en prisøkning i vente. Det er først og fremst skadeforsikringene som blir merkbart dyrere, men også reiseforsikringene vil bli dyrere.

– Skadeforsikringene blir dyrere i år fra første hovedforfall, som er individuelt. Prisen på skadeforsikring endrer seg ved hovedforfall, så for noen vil det merkes ganske snart – for andre mot slutten av året, sier han.

Forsikringsselskapene vil fordele økningen, slik at ikke alt slår ut på prisen forbrukerne betaler fra ett forfall til et annet.

– For ikke å øke prisene for mye, hever forsikringsselskapene standard egenandel, som betyr at du betaler mer når du først trenger forsikringen din.

Ingen slipper helt unna prisøkningen

Selv ikke fagbevegelsens i utgangspunktet gunstige innboforsikring slipper unna prisøkningen.

– Til og med LOs innboforsikring, som er helkollektiv og pliktig for medlemmer, øker med bortimot 20 prosent. Våre kollektive forsikringer skal imidlertid alltid være konkurransedyktige, påpeker Helland.

Les mer i Dagsavisen: Derfor må du betale mer for forsikringer