Fagforbundet på lag med fotballjentene

Sammen i kampen for likestilling: Daglig leder i Toppfotball Kvinner, Hege Jørgensen, og Fagforbundets leder, Mette Nord. (Foto: Birgit Dannenberg)

Fotballsesongen 2024 står for døra, og med den vil mange jenter fra alderen seks år og oppover løpe ut på banen, svette, slå seg, gråte over tap og danse etter seier.

12.03.2024 av Marianne Solem
Sist oppdatert: 02.04.2024

Fagforbundet er offisiell samarbeidspartner med Toppfotball Kvinner og vi har et eget breddeprosjekt der vi oppfordrer fagforeningene til å inngå samarbeidsavtale med lokale idrettslag som satser på jentene. Avtalen innebærer at spillerne fra toppserien kan hyres inn til «drømmetreninger» lokalt, og informasjonsavdelinga i Fagforbundet sponser billetter for de som tar med jentelag på kamper i toppserien eller 1. divisjon.

Omkring 120 000 jenter spiller fotball i Norge. De må ofte ta til takke med ugunstige treningstider og dårlige treningsfasiliteter. Som profesjonelle fotballspillere tjener jentene bare lommepenger i forhold til gutta. Dette vil Fagforbundet være med å snu: Likestilling på fotballbanen, likestilling i arbeidslivet!

Lokale aktiviteter

• En samarbeidsavtale gjør det mulig å få dekket deler av utgiftene dere har lokalt, og vi sender dere fotballnett gratis. Ambisjonsnivået må tilpasses kapasiteten dere har, og innholdet i samarbeidsavtalen er helt opp til dere å bestemme. Eksempler er:
    Fagforeninga dekker billetter til fotballkamper i Toppserien eller 1. divisjon for jentelaget på fire kamper mot at idrettslaget forteller om støtten på foreldremøte eller på nettsidene sine.
  • Fagforeninga gir økonomisk støtte til jentelaget mot å få stadionreklame, sponser drakter mot å få logo på dem, bruker kopper med vår logo på to kamper i året, speaker som opplyser om samarbeidet på fire av hjemmekampene, forteller om hvorfor Fagforbundet støtter jentefotball på foreldremøte, arrangerer drømmetrening med spillere fra toppserien.

Likestillingskamp

Lokalavisene er veldig interessert i å dekke gladsaker der fotballer gis bort og samarbeidsavtaler signeres. Det er en ypperlig anledning til å sette likestilling på dagsorden og trekke paralleller til det Fagforbundet kjemper for i yrkeslivet. Bevisstgjør jentene og foreldrene tidlig, da legger vi grunnlaget for mer likestilling i samfunnet ellers.

Interessert i å bli med i prosjektet og gjøre en forskjell for ett eller flere lokale jentelag? Se mer informasjon på nettsidene til Fagforbundet, eller ta kontakt med marianne.solem@fagforbundet.no.