Hvordan skal vi løse oppgavene i helsevesenet?

Aud Mydland, Heidi Engum, Cathrine Strand Aaland og Arne Bakken Elvsveen.

Aud Mydland, Heidi Engum, Cathrine Strand Aaland og Arne Bakken Elvsveen. (Foto: Ingrid Wergeland)

Vi spurte folk på Sykehuskonferansen 2024.

06.03.2024 av Ingrid Wergeland
Sist oppdatert: 02.04.2024

Aud Mydland, foretakstillitsvalgt, Helse Stavanger

Vi må se på hvem som gjør hva og hvorfor. Vi må verdsette alle og se alle. Alle som jobber i helsevesenet er like viktige, vi må slutte med profesjonskamp.

Heidi Engum, Fagforbundet Vestre Viken, Drammen sykehus

Bedre utnyttelse av faglig kompetanse. I dag blir ikke riktige folk brukt på riktig sted. Overordnede ledere vet ikke hva folk kan. Det gjør at folks kompetanse ikke blir godt nok tatt i bruk.

Cathrine Strand Aaland, konserntillitsvalgt, Helse Sør-Øst

Det er viktig med forankring i hele linja. Vi må ha hele og faste stillinger. Vi må sikre bedre oppgavedeling og bedre samarbeid mellom flere yrker. Om du er lege, helsefagarbeider eller portør, man må uansett samarbeide bedre der man er.

Arne Bakken Elvsveen, avdelingstillitsvalgt Fagforbundet Sykehuset Innlandet

Svaret er å tenke oppgavedeling på et høyere nivå, det er nøkkelen. Det er nødt til å komme en kultur­endring. De massive rekrutteringsutfordringene vi har foran oss kan bare løses ved å sikre at alle faggrupper har eierskap til jobben sin og føler seg viktige.