Gratulerer med Helsesekretærdagen

Helsesekretær Lisbeth Simonsen

Helsesekretær Lisbeth Simonsen (Foto: Privat)

Den 1. februar feirer vi i Fagforbundet Helsesekretærdagen, og takker alle helsesekretærer for den uunnværlige jobben de gjør i helsetjenestene over hele landet. Helsesekretærene er en stolt yrkesgruppe med høy faglig kompetanse. Her får du møte to av dem, Lisbeth Simonsen og Ida Wood Aasland.

31.01.2024 av Emilie Storli
Sist oppdatert: 31.01.2024

Som autorisert helsepersonell, har helsesekretæren mange viktige arbeidsoppgaver i helsetjenestene. Lisbeth Simonsen og Ida Wood Aasland er to engasjerte helsesekretærer i Fagforbundet, som i tillegg til jobben som helsesekretær, også er viktige bidragsytere til Fagforbundets yrkesfaglige og yrkespolitiske arbeid for helsekretæryrket.

Viktige arbeidsoppgaver som sikrer gode helsetjenester

Ida Wood Aasland er en av helsesekretærene du kan møte hvis du er innom Universitetssykehuset i Nord-Norge.

- Helsesekretæren er ofte den første og siste som møter pasient og pårørende, og denne yrkesgruppas evne til å se pasientene og skape tillit, er utrolig viktig, slår Iren Luther, leder av Yrkesseksjon helse og sosial, fast.

Helsesekretær Ida Wood Aasland
Helsesekretær Ida Wood Aasland (Foto: Privat)

Ida arbeider i dag på Barneavdelingen som DRG-konsulent (ekstern lenke), med den viktige oppgaven å se over de medisinske kodene som blir registrert på pasientopphold, og er grunnlaget for økonomien for barne-og ungdomsklinikken. Ida jobbet tidligere ved avdeling for Laboratoriemedisin der helsesekretærene har ansvaret for blodprøvetaking av barn og voksne på UNNs avdelinger, de er en del av mottaksteamet i akuttmotaket, de har ansvaret for oppakking av mottak av prøver, de avpipetterer prøvematierale videre for analyse, i tillegg til å gjøre diverse administrative oppgaver. Under pandemien fikk helsesekretærene på Laboratoriemedisin dessuten flere spennende oppgaver

- Under pandemien hadde jeg og de andre helsesekretærene ansvar for å ta blodprøver av covid-19 pasienter som var innlagt på kohort, og vi deltok i planleggingen av organiseringen av blodprøvetaking av pasientene i akuttmottaket, forteller Ida.

Les mer om Ida sitt arbeid under pandemien i Fagbladet (ekstern lenke).

I tillegg til sitt vanlige virke som DRG-konsulent, er det også en del av Idas stilling å trå til ekstra ved behov

- Ved ferie og sykdom skal jeg bidra i Barne og ungdomspoliklinikken sammen med de andre Helsesekretærene med blant annet oppsett av pasienter til time og andre administrative oppgaver, forklarer hun.

En tverrfaglig utdanning med viktig digitale ferdigheter

Det er altså ikke bare de pasientnære oppgaver en helsesekretær mestrer. Denne tverrfaglige utdanningen fører til at mange helsesekretærer for eksempel også er eksperter på digitale helseadministrative systemer.

- Helsesekretæren er i frontlinja for den digitale fremtiden i arbeidslivet, og særlig i helsetjenestene, mener Trond Finstad, leder av Yrkesseksjon kontor og administrasjon.

En av de som daglig bruker denne kompetansen, er Lisbeth Simonsen, som jobber i Enhet for lederstøtte og kvalitet på Sørlandet sykehus i Arendal. Lisbeth sitt ansvarsområde er kvalitet i tjenestene,

- Vi har 27 sjekklister for feil, og 12 lister for kvalitetskontroll, i tillegg til andre rapporter, som sjekkes daglig, forteller hun.

Lisbeth skisserer videre arbeidsoppgaver som tilsier at hun har en viktig jobb for kvalitetskontroll i sykehuset, der hun må samle inn store mengder data, og sørge for at alt er på plass til hun må sende inn en fullstendig rapport hver tredje måned. Hun forteller om varierende arbeidsdager, der hun i tillegg til den daglige oversikten, også har ansvaret for å registrere i Helseregisteret, sende brev og purrer på henvendelser som går ut fra sykehuset, svarer ut forespørsler som kommer inn,og sjekker Pakkeforløpslister og sørger for at de er oppdatert. Men, som Ida, stopper ikke Lisbeth der,

- Jeg jobber i tillegg som ekstravikar på skadepoliklinikken i Akuttmottaket som er døgnbemannet, der vi tar oss av «øyeblikkelig hjelp»-pasienter, svarer telefoner, tildeler timer, og tar oss av inn- og utskrivninger og overflytninger, samt legger inn bilder i journal, forteller Lisbeth.

Mer riktig bruk av kompetanse enn festtaler

Helsesekretæren har en nøkkelrolle i helsetjenestene i frontlinjen for all pasientbehandling, men mer enn festtaler og hyllester, kommer Fagforbundet til å fortsette å kjempe for at helsesekretærenes tverrfaglige kompetanse blir tatt enda mer i bruk i helsetjenestene. Vi jobber også for at helsesekretærene skal få fortsette å utvikle seg i takt med samfunnets økte krav til helsepersonell og den digitale utviklingen, noe helsesekretærene er opptatt av.

Fagforbundet mener at det er avgjørende at helsepersonell får brukt den kompetansen de allerede har, og at de får påfyll av kompetanse når de trenger det. Vi er derfor stolte samarbeidspartnere med Fagskolen Kristiania som tilbyr høyere yrkesfaglig utdanning til helsesekretærer som flere av våre helsesekretærer har benyttet seg av.

- Det å utnytte helsesekretærenes brede kompetanse er i tråd med helselovverkets formuleringer om oppgavefordeling i helsetjenesten. Fagforbundet mener dessuten at det er oppskriften på hvordan vi får de beste helsetjenestene, understreker Luther, leder av Yrkesseksjon helse og sosial.

Trond Finstad og Iren Luther
Trond Finstad og Iren Luther (Foto: Birgit Danneberg/Marianne Solem)

- Tusen takk til alle helsesekretærer for jobben dere gjør - og til lykke med dagen i dag, avslutter Finstad, leder av Yrkesseksjon kontor og administrasjon.