Mer tverrfaglighet og oppgavedeling vil bidra til en bedre allmennlegetjeneste

En allemenlegetjeneste under press må løse problemene med tverrfaglighet, oppgavedeling og økt basisfinansiering.

23.09.2023 av Tine Susanne Romsvik, rådgiver i Fagforbundet
Sist oppdatert: 26.01.2024

Allmennlegetjenesten er under press, og det er behov for å finne nye måter å drive tjenesten på. Regjeringen nedsatte derfor et ekspertutvalg som skulle finne tiltak som kan gjøre tjenesten mer bærekraftig. Fagforbundet er positive til flere av tiltakene som ekspertutvalget kommer med, og leverte i høst sitt høringsinnspill til rapporten.

Ekspertutvalgets rapport «Gjennomgang av allmennlegetjenesten» kan du lese her: Gjennomgang av allmennlegetjenesten - regjeringen.no

En sentral del av helsetjenesten

Allmennlegetjenesten er en veldig viktig del av primærhelsetjenesten, med innvirkning både på spesialisthelsetjenesten og folkehelsen. Fastlegen yter de fleste av tjenestene i allmennlegetjenesten, og det er da en utfordring at det har vært en økning i personer som står uten en fastlege. Utfordringsbildet i tjenesten krever at man finner nye tiltak, og Fagforbundet er opptatt av å være med på å finne gode løsninger som sikrer en bærekraftig og god allmennlegetjeneste.

Tverrfaglighet og oppgavedeling – en del av løsningen

Fagforbundet mener det er positivt med tverrfaglighet og oppgavedeling. Tilgang på leger en begrenset ressurs, og ifølge Helsepersonellkommisjonen vil vi i fremtiden måtte forvente at det blir færre ansatte per pasient. Da vil det være behov for å finne løsninger som handler om å bruke kompetansen til ansatte på en bedre måte. Ekspertutvalget kommer med forslag om at legen arbeider i team sammen med flere helsepersonellgrupper, og inngår i større enheter. Fagforbundet støtter utvalget sitt forslag om å redusere den tiden legen bruker på andre oppgaver enn kjerneoppgaver. I høringssvaret trakk Fagforbundet frem at helsefagarbeidere (med forskjellige typer fagskole-kompetanse), sykepleiere, helsesekretærer, psykologer, sosionomer, fysioterapeuter og ergoterapeuter er eksempler på yrkesgrupper som bør få en større rolle i en moderne, tverrfaglig fastlegetjeneste.

Økt basisfinansiering

Fagforbundet støtter flertallets forslag om en økning av basistilskuddets andel av den samlede finansieringen. Det vil blant annet bidra til å øke listekapasiteten, som vil bidra til at flere får en fastlege.  Overordnet mener Fagforbundet at det er viktig med et system som bygger oppunder tjenester som ikke er drevet av sterke eller skjeve økonomiske insentiv, men som heller er begrunnet i faglig skjønn. Fagforbundet støtter også at basistilskuddet justeres for helsetilstand, demografiske, og sosioøkonomiske forhold.

Kommunal egenregi og integrering

Generelt sett mener Fagforbundet at skattefinansierte velferdstjenester som fastlegetjenesten løses aller best i kommunal egenregi, og at fastlegetjenesten bør bli bedre integrert med øvrige kommunale helse- og omsorgstjenestene. Dette mener vi gir bedre samhandling, fleksibilitet og stabilitet. Utvalget anbefaler at en eventuell overføring av finansieringsansvaret for fastlegeordningen til kommunene bør utredes nærmere. For Fagforbundet er det viktig å poengtere at det da er helt avgjørende at kommunene sikres tilstrekkelig finansiering av fastlegeordningen, hvis overføringen flyttes.

Digitalisering – en balanse mellom innovasjon og trygghet

Fagforbundet støtter utvalget i sin vurdering av at innsatsen for digitalisering bør styrkes. Samtidig har vi understreket at det må skje på en måte som ivaretar arbeidstakerrettigheter, eierskap og innsyn i data samt bevaring av den norske arbeidslivsmodellen. Risiko og sårbarhet som følger med teknologiske løsninger må også kartlegges, og arbeidstakernes medbestemmelsesrett, IKT-sikkerhet og personvern må ivaretas.

Ekspertutvalget anbefaler at staten i det videre bør ha en førende og tydelig rolle i digitalisering av helsetjenester, i kompaniskap med KS/kommunene og private leverandører. Fagforbundet støtter utvalgets anbefaling om at staten tar en mer aktiv rolle i digitalisering av helsetjenester, i samarbeid med kommunene, samt arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene.