Fire i farta

f.v. Siri Husdal, Tove Irene Jonli, Christin Ø. Haslestad og Anniken van Marion. (Foto: Fagforbundet/privat)

Hva slags yttertøy får dere som jobber mye ute av kommunen?

24.01.2024 av Ingrid Wergeland
Sist oppdatert: 16.02.2024

Siri Nittemark Husdal, helsefagarbeider i hjemmetjensten, yrkesseksjonsleder, helse og sosial Fagforbundet Ørland

– Vi får utdelt et «skallsett» fra den lokale sportsbutikken, hvor kommunelogoen settes på overermet av jakka. Under har vi privat ulltøy. Yttertøyet har vi hatt de siste fire årene, det tok tid å få det på plass. Vi går og står mye i jobb, så vi bruker dyre sko som blir slitt ut på fort. Vi får 750 kroner i året til sko, men det er ikke nok. Om jeg søler urin eller avføring på skoene, er de ikke forsikra. Det er vindfullt her og med snøfokkinga det har vært vinter, har vi måttet kravle på store skavler. Det ble mye blaute sokker, selv med goretex.

Tove Irene Jonli, hjelpepleier, plasstillitsvalgt i hjemmestjenesten i Rindal, seksjonleder helse og sosial

– Vi har en rullering hvert fjerde år: det ene året er det sko, så vinterjakke, så allværsjakke og så bukse. Vi har en pott som skal brukes på klær. Har vi noe ekstra fordi vi har kjøpt på salg, får vi råd til ullklær også. Vi har også vinterdresser som ligger i bilene hvis det skal skje noe når vi er ute på veiene, om det blir stopp, eller man blir stående i snøstorm. For her er det allskens vær. Vi har ei bra ordning. Verneombudet er veldig flink, hun har gjort en stor jobb.

Christin Ø. Haslestad, ambulansearbeider, leder yrkesseksjon helse og sosial Fagforbundet Agder

– Dette er kvinnesak. Vi ser at gutta på teknisk får de trenger av klær, som de jo burde få, mens damene i hjemmetjenesten kun har en tynn ytterjakke. Mye av arbeidstida er hjemmetjenesten ute mellom og på vei til brukerne. Noen kjører i bil, noen til fots. Noen ganger må de sette fra seg bilen langt brukeren, før de kommer inn. Da blir de kalde. Det er viktig at vi tillitsvalgte sier fra om denne forskjellsbehandlingen.

Anniken van Marion, hovedtillitsvalgt Trondheim kommune

– Det spørs hvilken sektor man jobber i. De som er i bydrift (teknisk sektor) får det de trenger av varme klær og vernesko. I hjemmetjenesten har de en grunnpakke, men den er ikke god nok på kalde dager. Det er veldig forskjellig fra enhet til enhet. Er det høyt sykefravær kuttes det. Det samme ser vi i barnehagene. Det er smått i kvinnedominert sektor og det er økonomien som avgjør. Vi tillitsvalgte følger opp så godt vi kan og er i kontakt med ledelse og politikere, og prøver å rydde opp.