AFP - fra tidligpensjon til livsvarig ordning

Kritiserer forslag: Ingerid Marie Utvik fra NTL og Steinar Fuglevaag fra Fagforbundet hadde kritiske kommentarer til forslagene om nye regler for AFP, her med Freddy André Øvstegård (t.h.) fra SV som sitter i Stortingets arbeids- og sosialkomité. (Foto: Fagforbundet)

Like før jul kom regjeringen med forslag til nye regler for avtalefestet pensjon (AFP). AFP blir en livsvarig ytelse for alle som er født i 1963 eller seinere.

24.01.2024 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 14.03.2024

– Det er bra at vi endelig får nye regler for den nye livsvarige AFP-ordningen i offentlig sektor. Det er på høy tid. Det er straks seks år siden vi inngikk avtale om ny AFP, og det er under et år til at folk skal kunne ta ut AFP etter den nye ordningen. Dette sa Fagforbundet pensjonsekspert Steinar Fuglevaag da han og Ingerid Marie Utvik fra NTL møtte Stortingets arbeids- og sosialkomité i januar i år.

De to tok særlig for seg reglene for å kunne beholde AFP-rettigheter selv om man bytter jobb mellom offentlig og privat sektor og omvendt.

– Etter det nye forslaget kan eldre arbeidstakere dra med seg AFP-rettigheter fra en jobb i det private til det offentlige. Men et helt nytt krav er at man må ha stått i den nye offentlige jobben i tre år før man kan gå av med AFP. Det er vanskelig å forstå hvorfor man vil lage en ny regel som gjør det unødvendig vanskelig for eldre å bytte jobb.

– Utfordringen med folk som går fra offentlig til privat sektor er ikke løst. Det er laget en overgangsregel for de som er født i de første tre årskullene etter at reglene har trådt i kraft, altså de som er født i 1963, 64 og 65. For yngre årskull finnes det ikke slike regler. Det er for dårlig og et brudd med avtalen vi inngikk i 2018, mener Steinar Fuglevaag.

Slik blir livsvarig AFP

AFP utbetales livsvarig for deg som er født i 1963 eller senere.

Du tjener opp til AFP ved at det settes av 4,21 prosent av årlig inntekt opp til 7,1 G i en AFP- beholdning. Både pensjonsgivende inntekt fra offentlige og private stillinger regnes med.
Du tjener opp til AFP fra fylte 13 år til og med året du fyller 61 år.

AFP kan tas ut fleksibelt fra 62 år. Du kan ta den ut i tillegg til lønn og alderspensjon uten at AFP blir redusert.

Årlig AFP blir høyere hvis du venter med å ta den ut fram til du fyller 70 år. Venter du med å ta ut AFP til du for eksempel fyller 75 år, vil den likevel bli beregnet som om du tok den ut når du var 70 år.

AFP kan ikke tas ut delvis eller settes i gang igjen etter at den er stanset.

AFP livsvarig er en kvalifikasjonsordning der du må oppfylle en del vilkår for å få rett til AFP. Noen vilkår må være oppfylt ved 62 år, og noen må være oppfylt ved uttak av AFP.

Du kan lese om vilkårene for å kunne få livsvarig AFP på KLPs hjemmesider www.klp.no/pensjon/afp/1963