Helsefagarbeider i solidaritetens tjeneste

Sarah Bashir.

Sarah Bashir. (Foto: Madeleine Schultz)

Målrettet: På kort tid har aksjons­gruppa bak operasjon AML14 hjulpet 550 helsearbeidere til fast og utvidet stilling. Hos Fagforbundet Pleie og Omsorg i Oslo møter vi hovedtillitsvalgt og aksjonsmedlem Sarah Bashir.

22.01.2024 av Madeleine Schultz
Sist oppdatert: 31.01.2024

Alenemor til tre og hovedtillitsvalgt Sarah Bashir har vært medlem i Fagforbundet siden 2015, da hun meldte seg inn som lærling. Siden da har det gått slag i slag:

– Jeg hadde ikke noe særlig kjennskap til Fagforbundet, men jeg ble anbefalt av en kollega å melde meg inn. Så i 2020 trakk tidligere tillitsvalgt seg tilbake, da ble jeg spurt om å ta over, og så og ble jeg kastet inn i rollen som hovedtillitsvalgt i samme slengen.

Solidaritet er avgjørende

Solidaritet er et viktig ord for Sarah, og er en av grunnene til at hun ble tillitsvalgt:

– Jeg har alltid brent for frivilligheten. Jeg har vokst opp med å jobbe med somaliske frivillighetsorganisasjoner som jobbet opp mot samfunnet på ulike måter. For meg er det viktig at vanskelig ting som har skjedd meg, ikke skal skje med andre. At medlemmene våre blir sett og hørt, at de får hjelp og vet hva rettighetene deres er.

I september 2023 ble Sarah frikjøpt for tre måneder, for å delta i Operasjon AML-14, navngitt etter arbeidsmiljølovens paragraf 14, som lovfester retten til stillingsprosent for faktisk arbeidstid. Operasjonen har fått skryt og oppmerksomhet også av politikerne. Til Fri Fagbevegelse uttalte Ap-politiker Tuva Moflag før jul, at hun er veldig imponert over hva de har fått til og hvor målrettet og systematisk de har jobbet.

Lagarbeid med læring

Da Sarah ble koblet på prosjektet hadde de allerede holdt på litt, og hun er opptatt av å understreke at prosjektet er et lagarbeid. Læringskurven har vært bratt:
– I starten tok det litt tid for meg å lære. Men vi er heldige og får ofte kurs her, hos Fagforbundet Pleie og Omsorg.

Helt konkret foregår arbeidet sånn:
– Vi innhenter kontrakter og fullmakter. Så går vi over timene deres og hvor mye de har jobbet over tid, og så regner vi ut. Om det viser seg at de har et krav, så sender vi inn et formelt krav til arbeidsgiver. Av og til kan arbeidsgiveren spørre oss hvordan vi har utregna, og derfor er det viktig at vi har gjort det ryddig i forkant.

Firer ikke på krava

Av og til må de inn i forhandlinger med arbeidsgiver. Da er Sarah veldig opptatt av å ikke fire på stillingsprosenten de krever.

– Jeg vil ikke gå ned på våre krav, fordi den lille prosenten som de forsøker å forhandle om har så mye å si for våre medlemmer. Totalt for de siste årene har Operasjon AML-14 hjulpet 550 medlemmer til fast stilling, 150 av dem har fått hjelp av prosjektgruppa.