Fagforbundet Haram - en runde rundt sola

Blir seg sjøl igjen: Interimsstyret Fagforbundet Haram - f.v Unni H. Gudbrandstuen, Arleta Daczkowska, Mona Skår, Ann-Mari Skarbø, Aina Beate Nerland, Tove Laila Bjerke, Randi O. Alvestad. Ikke til stede: Else Marie Lillestøl og Stig Eivind Meisal. (Foto: Dariusz Daczkowski)

Leder av interimsstyret i Fagforbundet Haram, Ann-Mari Skarbø, har vært med på å stifte Fagforbundet Haram i 2003, legge det ned og la det bli en del av Ålesund i 2018, for så å endelig la det gjenoppstå på egne bein i 2024.

19.01.2024 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 31.01.2024

Det var i forbindelse med kommunesammenslåinga i 2018 at flere foreninger ble slått sammen med Fagforbundet Ålesund. Motstanden var stor blant medlemmene.

– Det var mye følelser og engasjement, men etterhvert som vi skjønte hvor det bar, fant vi ut at det var like greit å ligge i forkant og forberede seg på det som kom til å skje, forteller Skarbø.

Hun kom fra en mellomstor forening og var vant til å ha full oversikt. Skarbø har vært tillitsvalgt siden 70-tallet. Ved sammenslåinga ble hun, med sin tyngde og erfaring, valgt som leder i Fagforbundet Ålesund, med godt over 3000 medlemmer spredt på store geografiske områder.

Mistet identitet

– Det å gå inn som leder for Fagforbundet Ålesund i to år opplevde jeg som geografisk og organisatorisk krevende. Jeg håper det aldri skjer igjen på denne måten, sier hun.
Det å bli «slukt» av en større fagforening skaper utfordringer når en har vært vant til å ha full oversikt over medlemmer og egen organisasjon.

– Nå skal vi bli oss sjøl igjen. Jeg gleder meg til å få tilbake nærhet til medlemmene og oversikt over eget område. Håper det kommer mange medlemmer på årsmøtet for det kommer til å bli en historisk dag for Fagforbundet Haram.

Kuppet årsmøtet til Ålesund

Da Stortinget i 2022 vedtok at Ålesund skulle splittes opp igjen, ville Fagforbundet Ålesund egentlig beholde Fagforbundet Haram som en del av en stor fagforening. Det var ikke Haram-medlemmene enige i. I forkant av årsmøtet til Fagforbundet Ålesund i fjor gikk Skarbø derfor ut i avisa og oppfordret medlemmer til å møte opp hvis de ønsket at Fagforbundet Haram skulle bli en realitet igjen.

– Vi har mange engasjerte medlemmer. Jeg sa bare at nå må dere våkne hvis dere vil ha tilbake Fagforbundet Haram, forteller hun med et smil.

Resultatet var overveldende. Nesten hundre medlemmer dukket opp og ga sin stemme for at Haram skulle gå ut av Fagforbundet Ålesund.

Men den påtroppende lederen understreker at de har et uproblematisk forhold til «storesøster» Ålesund.

– Vi er vel forlikte og skal fortsette å ha et godt og tett samarbeid, forsikrer Skarbø.

Plukker kandidater fra øverste hylle

Med det engasjementet som har vært rundt sammenslåing og nå løsrivelse, har det vært uvanlig lett å få folk til å stille til verv.

– Alle sier ja, det er ren luksus!

Den påtroppende lederen er opptatt av å ha et mangfold i styret - og å få inn unge folk.
– I interimsstyret er det så og si bare damer, så vi er stolte av å ha fått til en god miks med både damer og menn og noen har også flerkulturell bakgrunn.

Fagforbundet Haram gjenoppstår offisielt på årsmøtet 30. januar, som også blir et stiftelsesmøte. Foreninga regner med å få rundt 500 medlemmer, hvorav 300 er yrkesaktive.
– Vi måtte ikke bli så store, vi var lykkelig som liten, smiler Skarbø.