To fylker – ett kontor

GOD ERFARING: Kristine K. H. Akselsen og Vebjørn Stigen, fra den gang de var henholdsvis leder og nestleder av ungdomsutvalget i Fagforbundet Vestfold og Telemark. (Foto: Fagforbundet)

Vestfold og Telemark har gått hvert til sitt, men deler fortsatt samme kontor i Porsgrunn.

18.01.2024 av Martine Grymyr
Sist oppdatert: 31.01.2024

De fire siste åra har Kristine K. H. Akselsen og Vebjørn Stigen jobba sammen som henholdsvis leder og nestleder av ungdomsutvalget i Fagforbundet Vestfold og Telemark. Nå er fylket splitta opp, og tilbake står Vestfold og Telemark som to forskjellige fylkeskretser.

Hvordan har det korte samlivet vært, sett fra ungdommens side?

– For ungdomsarbeidet var det positivt å ha flere personer å spille på i ungdomsutvalget, vi hadde flere engasjerte unge som kunne bidra.  Samtidig var budsjettet vårt større, noe som igjen gjorde at handlingsrommet vårt var større, forteller Vebjørn Stigen, nyvalgt leder av ungdomsutvalget i Fagforbundet Telemark, og fortsetter:

– Men den store avstanden i fylket var problematisk, og personlig tror jeg det vil være lettere å bygge et lag i kun Telemark. Vi så at vi er for ulike i Vestfold og Telemark.

Fortsatt lang vei til jobb

På andre sida av fylkesgrensa, sitter Kristine K. H. Akselsen, fersk leder av ungdomsutvalget i Fagforbundet Vestfold. Eller, hun sitter egentlig ikke på andre sida av fylkesgrensa, for Fagforbundet Vestfold deler fortsatt kontorer med Fagforbundet Telemark i Porsgrunn – i Telemark.

– Ja, det blir lang reisevei for oss i Vestfold. Det har vært brukt mye tid og ressurser som har blitt brukt til disse store prosessene. Det er lett å være etterpåklok, men vi visste jo ikke da vi slo oss sammen, at vi etter så kort tid skulle gå fra hverandre igjen, sier Akselsen.

Tar med seg gode erfaringer

For henne har det vært helt naturlig å være ungdomstillitsvalgt i en stor fylkes­krets. Hun fikk vervet i januar 2020, da var fylkene allerede slått sammen.

– Det var helt fantastisk å bli kjent med så mange tillitsvalgte, både på fylket, i fagforeningene og ute på arbeidsplasser i Vestfold og Telemark. I tillegg var det veldig lærerikt å ha vært med i en sånn type prosess. Kulturer skulle slås sammen, rutiner som skulle etableres på nye kontorer, nye roller og verv som skulle utforskes og en stor gjeng som skulle bli kjent med hverandre, forteller Akselsen, og fortsetter:

– Nå har vi splittet oss igjen, og det også har jeg delte følelser om. Frikjøpet i vervene har blitt mindre, så arbeidet kommer til å bli preget av det, noe som er utrolig synd. Nå har vi startet et nytt kapittel, og vi må se de positive tingene. Vi er blitt et mindre fylke med mer tid til Fagforeningene vi har i Vestfold. Vi har med oss erfaringer fra sammenslåingsprosessen, som jeg er veldig sikker på at vi kommer til å bruke godt!