Ber fagforeningene om Gaza-støtte

Fagforbundets samarbeidspartner Union of Agricultural Work Committees (UAWC), organisasjonen til småbrukere og fiskere, trenger umiddelbar nødhjelp til internt fordrevne i Gaza og på Vestbredden, og støtte for å gjenopprette skadene på jordbruks- og fiskerisektoren. (Foto: Mohammed Zaanoun/Norsk Folkehjelp)

Fagforbundsleder Mette Nord og Raymond Johansen, generalsekretær i Norsk Folkehjelp, har sendt brev til alle fagforeninger og fylkesregioner hvor de ber om støtte til innsamlingsaksjonen for Gaza og Union of Agricultural Work Committees (UAWC), organisasjonen til småbrukere og fiskere. Les brevet her.

18.01.2024 av Brev til fagforeninger og fylkesregioner fra Mette Nord og Raymond Johansen
Sist oppdatert: 18.01.2024

Norsk Folkehjelp og Fagforbundet har et langvarig samarbeid om støtte til fire av Norsk Folkehjelps partnerorganisasjoner i Palestina. Den pågående krigen i Gaza og voldspiralen mot palestinere på Vestbredden gjør at det sjeldent har vært viktigere å vise solidaritet i praksis enn akkurat nå. Gaza sulter samtidig som nesten hele jordbruks- og fiskerisektoren er bombet i stykker.

I november i fjor ble Norsk Folkehjelp og Fagforbundet kontaktet av vår mangeårige samarbeidspartner Union of Agricultural Work Committees (UAWC), organisasjonen til småbrukere og fiskere, om umiddelbar nødhjelp til internt fordrevne i Gaza og på Vestbredden, og støtte for å gjenopprette skadene på jordbruket og fiskerisektoren.

UAWC startet det vanskelige nødhjelpsarbeidet allerede i oktober. Nødhjelpen består av matvarer, vann, brensel til oppvarming og koking, tepper og madrasser til familier som har mistet alt de eier og som ikke får tilgang til det lille av nødhjelp som kommer inn utenfra. Behovet for hjelp er og vil fortsatt være enormt i tiden framover. Retten til mat og trygghet er en ukrenkelig menneskerettighet.  Vis solidaritet og gi din støtte.

Kontonummer 5005 14 00000 (Innbetalingen må merkes UAWC)

Norsk Folkehjelp (Organisasjonsnummer 871033552)

Eller direkte på Vipps 818574 (trenger ikke merkes)

For mer informasjon